Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er brukergrensesnittdesign (UI)?

Brukergrensesnittdesign (UI) er prosessen med å lage grensesnitt i programvare eller datastyrte enheter med fokus på utseende eller stil. Målet er å lage et design som brukerne synes er enkle å bruke og behagelige. UI-design refererer vanligvis til grafiske brukergrensesnitt, men inkluderer også andre, for eksempel stemmestyrte. UI-design er en del av UX-design (brukeropplevelsedesign). Sentralt i UI-design står design av det grafiske grensesnittet (GUI) som bør være behagelig, estetisk, maksimere brukbarheten og formidle organisasjonens verdier

ui-design

Mange forveksler UI-design og UX-design. Forskjellen kan forklares slik:

Mens UI-design er mer opptatt av overflaten og den generelle følelsen av et design, er UX-designeren opptatt av hele spekteret av brukeropplevelsen. En analogi er å forestille UX-design som et kjøretøy med UI-design som dashboard.

Definisjon av brukervennlighet

Brukervennlighet, eller usability på engelsk er en kvalitetsattributt som vurderer hvor enkelt brukergrensesnittet er å bruke. Begrepet brukervennlighet er videre en del av det bredere uttrykket “brukeropplevelse” og refererer til enkel tilgang og/eller bruk av et produkt, tjenste eller nettsted. Et design er ikke anvendelig eller ubrukelig i seg selv ; dens funksjoner, sammen med brukerens kontekst (hva brukeren vil gjøre med den og brukerens miljø), bestemmer bruksnivået.

ISO 9241-11 definerer brukervennlighet som2:

“i hvilken grad et produkt kan brukes av spesifiserte brukere for å oppnå spesifiserte mål med effektivitet, effektivitet og tilfredshet i en spesifikk brukskontekst.”

Ordet “brukervennlighet” refererer også til metoder for å forbedre brukervennligheten under designprosessen.

Brukervennlighet har 6 kvalitetskomponenter

Brukervennlighet er definert av 6 kvalitetskomponenter :

  • Lærbarhet : Hvor enkelt det er for brukere å utføre grunnleggende oppgaver første gang de møter designet?
  • Effektivitet : Når brukerne har lært designet, hvor raskt kan de utføre oppgavene?
  • Memorabilitet : Når brukere kommer tilbake til designet etter en periode hvor de ikke bruker det, hvor lett kan de gjenopprette ferdigheter?
  • Feil : Hvor mange feil gjør brukere, hvor alvorlige er disse feilene, og hvor lett kan de komme seg etter feilene?
  • Tilfredshet : Hvor hyggelig er det å bruke designet?
  • Verktøy: Gjør brukergrensesnittet det brukeren ønsker?

Brukervennlighet og nytteverdi er like viktige og til sammen avgjør de om noe er nyttig. Det betyr lite at noe er enkelt hvis det ikke er det du ønsker å gjøre. Det er heller ikke bra hvis systemet hypotetisk kan gjøre det du vil, men du får det ikke til fordi brukergrensesnittet er for vanskelig. For å studere verktøyets design kan du bruke de samme brukerundersøkelsesmetodene som forbedrer brukervennligheten.

  • Definisjon av verktøyet = om det gir funksjonene du trenger .
  • Definisjon av brukervennlighet = hvor enkle og hyggelige disse funksjonene er å bruke.
  • Definisjon av Nyttig = brukbarhet + verktøy

Hvorfor er brukervennlighet viktig?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.