agenturer.no

En digital verdikjede er en digital verdiskapningprosess i motsetning til en tradisjonell verdikjede. Digitale verdikjeder er idag trenden innen stadig flere bransjer fordi stadig flere virksomheter innser at de ikke utelukkende lever i en fysisk verden.

I stadig større grad påvirker det digitale rom enhver virksomhet, og stadig større grad av deres fysiske verdikjede blir nå digitalisert på en eller annen måte eller utvidet til å omfatte digitale elementer levert av andre eller egenutviklede verdielementer.

For en leder og markedsfører er det viktig å være klar over begge dimensjonene, og det gjelder å strebe etter å beherske begge på så godt som mulig parallelt med hverandre.

Den digitale verdikjeden til en virksomhet kan best anskueliggjøres gjennom følgende enkle modell som viser hvilke aktører som inngår i denne digitale verden.

Figur – Markedsaktørene i det digitale rom, Hellebust, Anders, Ehandel, 1999

De ulike aktørene i modellen kan i følge Anders Hellebust forklares slik:

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg