Domene og webhotell fra OnNet.no

Selgeren er selskapets ansikt utad

Selgeren er virksomhetens ansikt utad mot markedet og kundene. Det er derfor avgjørende viktig at de gir potensielle og eksisterende kunder det førsteinntrykket av virksomheten som salgsorganisasjonen ønsker. 

Lar virksomheten selgerne selv bestemme hvordan de skal presentere virksomheten i kundebesøk, vil resultatet bli  at alle presentere firmaet på hver sin måte. Konsekvensene av dette blir at firmaet ikke får noen profil i markedet, da alle fremstiller firmaet og produktene/tjenestene på ulike måter.

Den eneste måten å skape en enhetlig profil i markedet på, er å sørge for at alle selgerne presenterer firmaet og dens verdigrunnlag på samme måte.

Å gi nye selgere nødvendig kjennskap til egen virksomhet er salgslederens oppgave og bør være det første punktet på enhver opplæringsplan for nye selgere.

 

Alt virksomheten er, gjør og sier må støtte opp under hverandre for at virksomheten skal være i stand til å nå sine langsiktige mål og strategier i forretningsplanen. Dette starter med å gi salgsstaben klare retningslinjer og en grundig opplæring i hvordan virksomheten er bygd opp, hva som er virksomhetens forretningside, visjon, misjon, forretningsmodell, verdigrunnlag og strategiske målsetninger. Dette er salgslederen sin oppgave, og bør være det første punktet i enhver opplæringsplan for nye selgere.

Innsikt i hvilke systemer selgeren og salgsorganisasjonen er en del av er også nødvendig for å lykkes i salg. Noen viktige stikkord er her:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.