Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Organisk vekst er den vanligste formen for vekst, og vil si at virksomheten:

Oppnår markedsvekst innen sitt eksisterende forretningsområde uten at det foretar oppkjøp eller fusjonering med ett annet selskaper.

Hva er grunnlaget for varig organisk vekst?

  • Innovative og attraktive produkter
  • Effektivt og skalerbart leveranseapparat
  • Tilfredse kunder
  • Marked i vekst
  • Akseptabel konkurranse
  • Sterk markedsføring og salg
  • Kompetente og engasjerte medarbeidere
  • Visjonær ledelse
  • Eiere som prioriterer vekst framfor kortsiktig fortjeneste
  • Finansiering av økende arbeidskapital

Organisk vekst strategier

Det finnes mange organisatoriske strategier en virksomheter kan velge å ta for å oppnå organisatorisk vekst, da man kan velge å vokse vertikalt, horisontalt eller kombinere begge strategiene.

De vanligste og minst risikofylte organiske vekststrategiene er å velge en horisontal vekststrategi. Som vi husker fra gjennomgangen av de horisontale vekststrategene finnes det her flere grunnstrategier å velge mellom. Ser vi bort fra vekst gjennom produktutvikling som går ut på å lansere nye produkter for å dekke flere kundebehov og som blir behandlet i en egen artikkel om vekst gjennom innovasjon, kan markedsvekst skje gjennom markedsutvikling og markedsutvidelse. 

singel-multi-kanalstrategi

Begge deler er mulig gjennom å velge vekst gjennom en:

  • Singel kanalstrategi
  • Multikanalstrategi

Singelkanal strategi

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss