Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 35 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Valutamarkedet

Å etablere en nettbutikk koster ikke lenger flere hundre tusen kroner. Faktisk kan små- og mellomstore virksomheter idag etablere profesjonelle nettsider med en integrert nettbutikk for under NOK. 10.000.- hvis man selv har grunnleggende kunnskaper IKT-kunnskaper og ikke er redd for å lære å bruke ett nytt dataprogram.


Domene og webhotell:

For å sette opp egne nettsider til virksomheten trenger virksomheten først og fremst ett domene og et webhotell de kan bruke til å publisere sine nettsider til og opprette sine e-postkontoer på. Et webhotell er en kjempestor webserver med alle de programmene og tjenestene som kreves for å legge ut egne nettsider og epostkontoer som du deler med flere hundre andre nettsteder og leier webhotellplass hos den samme webhotell leverandøren. Webhotell leverandøren har ansvaret for all drift av tjenestene på serveren og mot en årlig avgift får virksomheten tilgang til en viss mengde lagringsplass og båndbredde, målt i megabite (MB), som de kan bruke som de vil. Et webhotell med et .no domene til virksomheten koster fra kr. 198/år hos f.eks. OnNet som påstår at de er norges rimeligste leverandør.

Når virksomheten har skaffet seg et webhotell kan de så legge seg inn på kontrollpanelet til serveren for å installere de programmene de ønsker.

Egne nettsider:

Ønsker virksomheten egne nettsider kan man f.eks. gratis installere WordPress dirkte fra kontrollpanelet til webhotellet med tre museklikk. WordPress er idag verdens benyttede program for å lage nettsider. I følge WordPress selv er minst 1 av 4 nettsteder i verden idag ett WordPress nettsted. Årsaken til denne programvarens populæritet er enkel. Programvaren er en åpen kildekode som alle gratis kan installere og endre som de vil, samtidig som det finnes titusenvis av design-maler og tilleggsprogrammer vi gratisk kan installere for å tilføre nettstedet ønsket funksjonaliet.

Når WordPress er installerert er det bare for deg selv å velge hvilket webdesign du ønsker og hvilke tilleggsprogrammer du ønsker å installere for å tilføre nettstedet den ønskede funksjonalitetet. På denne måten kan du selv lage ditt eget profesjonelle nettsted helt gratis, men dette krever at du har litt kunnskaper om webdesign og at du bruker tid på å finne de tilleggsprogrammene du ønsker. Har du ikke kunnskapen som trengs kan finnes det tusenvis av webbyråer som kan bistå deg med dette. Den rimeligste norske WordPress leverandøren er kanskje OnNet som leverer komplette WordPress nettsteder med et webdesign etter dine kravspesifikasjoner fra NOK. 2.990.-

Nettbutikk:

Når virksomheten har fått satt opp sitt WordPress nettsted kan virksomheten så selv implementere en nettbutikk som en del av sitt nettsted ved å installere tilleggsprogrammet WooCommerce. Et gratis tilleggsprogram til WordPress som du selv kan installere gjennom kontrollpanelet til WordPress. Har du ikke tid eller kompetanse til å sette dette opp selv kan du kjøpe tjenestene av andre. OnNet tar f.eks. NOK 2.990 for å sette opp WooCommerce til WordPress. Du har etter dette en komplett nettbutikk, uten kortbetalingløsning.

Kortbetaling:

Å implementere en PayPal løsning slik at kundene kan betale via sin PayPal konto koster ingenting, men ønsker du å benytte en kortbetaling løsning via en norsk bank kreves det at virksomheten skaffer seg en ”innløser” avtale og en egen betalingsløsning fra denne innløseren. De rimeligste kortbetalingsløsningene koster idag fra NOK 3.000, pluss gebyrer.

Totalkostnader:

Som du ser er det fult mulig for en liten virksomhet å skaffe seg en fungerende nettbutikkløsning med kortbetaling for under NOK 10.000.-, men vi snakker da om en helt minimumsløsning, uten integrasjon mot noen andre informasjonssystemer, egne IP-adresser, SSL-sertifikat o.l. sikkerhetsrutiner. Å etablere en nettbutikk som er integrert med virksomhetens eksisterende systmer koster fortsatt vesentlig mer, men prisen for denne type tjenester vil fortsette å synke etter hvert som verktøyene for å gjøre jobben blir bedre og minde kompetansekrevende.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Nettbutikkens programvarebehovNetthandel strategi/plan >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel