agenturer.no

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 4 av 8 artikler om Medievurdering

Medias påvirkningskraftFremveksten av de nye digitale mediene, med helt andre medieegenskaper enn de tradisjonelle, har også gjort at vi må radialt revurdere måten vi vurderer medene på når vi skal planlegge vår mediebruk.

For å avgjøre hvilket mediemål,-strategi og –taktikk du bør velge for å løse dine kommunikasjonsoppgaver har vi tradisjonelt tatt utgangspunkt i en trekant-modell med tre sentrale parametre som gjensidig påvirker hverandre:

Medievurdering

Annonse

Generelle vurderingkriterier

Deretter har vi tradisjonelt vurdert medienes: distribusjons-, presentasjons- og reaksjonsegenskaper.

  1. Distribusjonsegenskaper.
    Mediets evne til å formidle (spre/distribuere) budskapet ut til publikum eller en definert målgruppe kalles distribusjonsegenskaper.
  2. Presentasjonsegenskaper.
    Mediets evne til å presentere budskapet kalles presentasjonsegenskaper.
  3. Reaksjonsegenskaper..
    Mediets evne til å fremkalle en reaksjon, kalles reaksjonsegenskaper.

Selv om mange digitale kanaler og medier også kan vurderes ut i fra disse vurderingskriteriene er de ikke like godt egnet for de digitale kanalene som for de tradisjonelle, da de digitale mediekanalene ikke bare har helt andre medieegenskaper men de brukes og gir helt også helt andre effekter enn de tradisjonelle grafiske- og analoge kanalene.

Digitale mediekanaler

Når vi skal vurdere de digitale mediekanalene som har helt andre medieegenskaper enn de tradisjonelle passer ovennevnte evalueringskriterier like godt lenger.

Når vi vurderer de digitale mediene er vi først og fremst opptatt av å vurdere og måle effekten de genererer ut i fra tre målekriterier:

  • Synlighet: Hvor mange vil se budskapet. Dette tilsvarer dekningsgrad og frekvens (”opportunities to sees”) i den tradisjonelle vurderingsmodellen, men dette målet brukes i her som et del-mål for å oppnå de to øvrige. Det finnes mange måter å måle synligheten på. Når vi vurderer effekten av f.eks. SEO (Search Engine Optimation, eller søkemotoroptimalisering på norsk) ser vi på hvilken plassering virksomhetens nettsider oppnår i SERP (søkemotorenes søkeresultat sider) på de virksomhetens viktigste søkeord. Det vil si de søkeordene som best beskriver hva virksomheten holder på med og som målgruppen normalt bruker for å finne det virksomheten selger når de søker i søkemotorene. Siden Google står for rundt 90% av trafikken på Internett er synlighet kritisk for ethvert nettsted og nettbutikk.
  • Trafikk: Hvor stor trafikk til virksomhetens nettsted, nettbutikk eller sosiale profil skaper denne synligheten. Jo mer synlighet, jo større trafikk skulle vi tro at nettstedet fikk, men slik er det ikke alltid. Når vi vurderer effekten av et SEO tiltak ser vi f.eks. på ”click-through-rate” (klikk-raten) for å beregne hvor stor andel av virksomhetens opplistninger i SERP ender med trafikk til virksomhetens nettsted, nettbutikk eller sosiale profil ved at brukerne klikker på linken i søkeresultatene (SERP).
  • Konverteringer: Til slutt vurderer vi det overordnede målet, nemlig mediets og tiltakets evne til å utløse den ønskede handlingen, f.eks. be om et tilbud, teste ut en demo, laste ned noe, registrere seg eller kjøpe noe. Hvor stor andel av trafikken som ender med at den ønskede handlingen blir nådd kaller vi for ”konverterings-raten”.
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Annonse

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Medievurdering

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Utviklingen i medievaneneMediekanalenes distribusjons egenskaper >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Medievaner og handlemønstre i salg og markedsføring
  • Kjennetegn ved dagens markeds- og konkurransesituasjon
  • Utviklingen i medievanene
  • Nye medievurdering kriterier
  • Mediekanalenes distribusjons egenskaper
  • Mediekanalenes presentasjonsegenskaper
  • Reaksjonsegenskaper
  • Nye medievaner skaper nye handlemønstre