Hør artikkelen |
Når du har vurdert virksomhetens rammebetingelser og resultatene fra situasjonsanalysen opp mot hvilken risiko virksomheten er villig til å ta, gjelder det å planlegge neste steg i netthandel planleggingen gjennom å utvikle en netthandel strategi som forteller hva som er formålet med hetthandelsatsningen og hvordan virksomheten skal nå dette målet. Netthandel strategien er med andre ord en skriftlig plan for netthandelløsningen.
Ettersom alt virksomheten er, gjør og sier bør bygge opp under virksomhetens forretningside, forretningsmål og forretningstrategi må også netthandelstrategien bygge opp under denne overordnede forretningsplanen.
Velger virksomheten bare å å gjøre nettbutikken til en forlengelse av de fysiske forretningene eller bare å endre sammensetningen av markedsførings-miksen vil netthandel stratategien ikke være noe annet enn ett kommunikasjonsmedium, og en salg- og distribusjonskanal. Noe som betyr at netthandel strategiens effekt vil være avhengig av hvor godt den er integrert med og støtter opp under virksomhetens overordnede markedstrategi og markedsførings-miks.
Netthandel strategien blir dermed bare en del-strategi (plan) som må støtte opp under virksomhetens øvrige planhiearki. Et planhiearki som prinsipielt kan fremstilles slik: