Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 20 av 27 artikler om Spørreskjema design

konstant-sumVed bruk av prioriteringer får vi en rangering av viktigheten av de ulike variablene, men vi får ikke målt hvor mye viktigere det viktigste kriteriet (prioritering nr. 1) er i forhold til det nest viktigste (prioritering nr. 2). Dette problemet kan vi løse ved å bruke en konstant sum skala.

En skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.

Den mest benyttede fremgangsmåten å be respondenten angi hvor mange prosent betydning de ulike alternativene har for respondentens beslutning.

Prisen kan f.eks. vektlegges med 25%, mens forretningen ikke betyr mer enn 5 % for beslutningen. Ved å summere de ulike vektleggingene skal alltid summen bli 100%.

Eksempel på en en konstant sum skala prioritering er vist under.

 

Kjøpsattributter som skal rangeres etter prosentivs viktighet:

 

Respondentens konstant sum prioritering

1. Dressens farge

2. Merke og/eller designer

3. Dressens form og stoff

4. Prisen på dressen

5. Forretningen

6. Reklamen du har sett om dressen

7. Du har sett andre som har lignende dress

15%

40%

8%

25%

5%

7%

0

SUM 

100 %

En stor svakhet med denne metoden er å tro at mennesket er et 100% tenkende rassjonelt vesen, slik skalaen forutsetter. Alle beslutninger blir påvirket av sosialt press og vedkommendes følelser. Forhold som ikke kan sies å være rassjonelle.

Du leser nå artikkelserien: Spørreskjema design

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Prioritering (Purchase Intent Scales)Utsagnmetoden >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Hva er et spørreskjema?
  • Spørreskjema design
  • Databehovet avgjør spørsmålet
  • Intervjuform og spørreskjema design
  • Begrepsanalyse
  • Operasjonalisering
  • Diagnose av variablens målenivå og måleskala
  • Spørsmålstyper
  • Antall svaralternativer
  • Spørsmålrekkefølgen i et spørreskjema
  • Ordbruken i hvert enkelt spørsmål (spørreskjema design)
  • Betydningen av presisering av innholdet i et spørsmål
  • Betydningen av svaralternativet “vet – ikke”
  • Betydningen av eksempel i spørsmålstillingen
  • Idealet er objektive spørsmål (spørreskjema design)
  • Innholdet i hvert enkelt spørsmål
  • Måleskala og -nivå i et spørreskjema
  • Flervalg (multiple choise) spørsmål
  • Prioritering (Purchase Intent Scales)
  • Konstant sum skala
  • Utsagnmetoden
  • Semantic Differential Scale
  • Brand mapping (produktkort)
  • Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)
  • Hvordan skal resultatene brytes ned ?
  • Utforming av postale utsendelser
  • Pretest og endelig utforming
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.