Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 2 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Har du allerede egne hjemmesider og går med planer om å få utviklet nye eller videreutviklet dine eksisterende sider, bør du stille deg følgende spørsmål før du begynner å planlegge dine nye sider:

  • “Hvor lønnsomme er hjemmesidene mine i dag?”

Når du vet dette, har du et grunnlag for å sette deg et nytt mål.

  • Hvor lønnsomme skal de nye hjemmesidene bli på kort og lang sikt?

Differansen mellom dagens lønnsomhet og den ønskede lønnsomheten viser hvilket prestasjonsgap de nye nettsidene må fylle. Et godt utgangspunkt for utviklingen av dine nye hjemmesider.

Å etablere et nettsted må ses på som en markedsinvestering som skal gi bedriften en avkastning, på kort og/eller lang sikt. Enten ved at nettstedet reduserer bedriftens kostnader og/eller øker inntektene.

Selv om de fleste er enig i denne påstanden, har de færreste et bevist forhold til dette. Eller sagt på en annen måte: De vet rett og slett ikke hvor lønnsomme nettsidene er for bedriften. Dette blir nesten som å ansette en selger, uten å noen gang se på hvilke salgsresultater vedkommende presterer. Vet du ikke hvordan nettstedet ditt har påvirket kostnadene og inntektene dine, er det også umulig å vurdere om investeringen i nettstedet har vært en lønnsom investering eller ikke.

Det finnes mange ulike måter å gå frem for å beregne lønnsomheten til et nettsted. For å gi deg et oversiktsbilde over hvilke mulige beregningsmetoder som finnes for lønnsomhetsberegningen og/eller verdsettelsen av et nettsted, har jeg skrevet en artikkelserie om nettopp dette temaet. Klikk på knappen under for å lese min artikkelserie om “Hvordan beregne lønnsomheten til et nettsted?“.

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Eget nettsted: Før du starter utviklingenSett klare mål og definer målgruppen >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!