Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 15 av 21 artikler om Budskap >> Ide & tekst

    Denne artikkelen er del 31 av 36 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted

Brødteksten

Overskriften skal vekke interessen, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Brødteksten formål er å fortelle grunnen til at de skal kjøpe produktet eller tjenesten. Det er m.a.o. brødteksten som skal selge varen – ikke overskriften.

Noen kampanjer/aktiviteter selger flere varer og blir husket lengre enn andre. De skiller seg ut fordi de bygger på en god ide. Gode ideer kommer imidlertid ikke “gratis“, de må jobbes og slites frem. Utsagn som “den første løsningen er gjerne den beste“, er bare en sovepute. Den løsningen som kommer først er gjerne den mest opplagte – ikke den mest originale. Glem ikke dette.

Start med å sette opp en disposisjon. Det holder orden på tankene og skrivingen blir lettere.


Layout regler for brødteksten

  • Linjene bør ikke være lengre enn 10-12 ord.
  • Bruk korte setninger, unngå mye scrolling ved å dele opp i kategorier eller linker videre.
  • Bruk lettleste ord, korte linjer og korte avsnitt. 5-6 linjer pr. avsnitt er ideelt.
  • Ord med store bokstaver er tyngre å lese og kan få nettsiden til å virke masete og støyende.
  • Bruk høy kontrast i tekst- og bakgrunnsfarge, slik at teksten kan leses uten anstrengelse. La teksten stå svart på hvit. Det gjør teksten lett lest.
  • Skriv aldri lange tekstblokker i store bokstaver eller i kursiv.
  • Lag innrykk i teksten, slik at den blir lettlest.

Undertittel/ingress

En undertittel på to linjer mellom overskriften og brødteksten øker lesernes appetitt på teksten som venter. Dette kalles en “ingress” og bør inneholde et sammendrag av resteen av siden” for å fortelle leseren hva siden omhandler og stimulere leselysten.

Første avsnitt

  1. Start med det viktigste først.
  2. Den første setningen skal ikke være et allment utsagn om produktet eller en almen beskrivelse av produktet eller dets fordeler. Teksten får oppmerksomhet ved å love en spesiell fordel leseren kommer til å få gjennom å bruke produktet allerede i den første setning.
  3. Innledning inneholder en fordelsfaktor som du beskriver.
  4. Første avsnitt og aller helst første setning har DU-appell.

Generelle råd for teksten

  1. Fortell hele historien. Ta med alt som kan interessere leseren. Lange tekster selger ofte bedre enn korte, men bruk ikke flere ord enn du trenger. Skriv kort og konsist.
  2. Produktet skal helst være helten.
  3. Vær entusiastisk og skriv personlig. La teksten være enkel, hyggelig og interessent. Styr unna fremmedord.
  4. Framhev brukerfordelene og gi fakta fremfor svada.
  5. Gi tilbudet så tidelig som mulig. Presiser hva du mener og forklar gjerne ved hjelp av eksempler.
  6. Gi teksten en logisk oppbygging og sørg for at teksten flyter lett.
  7. Skriv i presens så mye som mulig. Det som står i fortid er fortid. Glemt for lengst.
  8. Budskap og påstander som er i tråd med lesernes egne erfaringer blir lettest oppfattet og akseptert.
  9. Skriv i en personlig form, ikke til en gruppe mennesker.
  10. Bruk ord som er naturlig for leseren og for det tilbudet produktet. Teksten er ærlig, vennlig, levende og entusiastisk. Ikke frekt, nonchalant eller anstrengende morsomt.
  11. Budskap og påstander som krever konsentrasjon, har lett for å bli oversett.
  12. Bruk understrekninger på viktige ord, tilbud etc.
  13. Bruk “gulrøtter!” Det hele dreier seg om å motivere og friste leseren så mye at han eller hun umiddelbart reagerer.
  14. Pass på at teksten ikke blir oppfattet som kjedelig. Ingen har noen gang kjøpt et kjedelig produkt eller tjeneste.
  15. Husk at produktet ditt kun en en nyhet en gang. Har du en nyhet slå den stort opp.
  16. Bruk merknader, som f.eks. Obs! Ekstra! Bare kr.. osv. for å fangeoppmerksomhet og lede blikket.
  17. Ha alltid med PS! Undersøkelser har vist at 90% av alle som leser siden begynner med PS`et.
  18. Budskapets avsender skal tydelig fremgå.
  19. Alt som koster tid og penger reduserer responsen. Gjør livet så enkelt som mulig for kunden. Legg forholdene til rette og sørg for at kunden når som helst kan bestille de ønskede produktene og tjenestene.
  20. Gi leseren flest mulig responsmuligheter, det gjelder å få flest mulig svar man kan følge opp videre.
  21. Gjenta alle viktige argumenter, prisen, produktgarantien o.s.v.
  22. Det må fremgå tydelig hva man svarer på/bestiller.
  23. Det bør fremgå tydelig når leseren kan forvente at noe skjer etter at bestillingen er sendt inn.
  24. Angi tydelig pris og hva man sparer. Husk å oppgi porto og evt. andre kostnader.
  25. Oppfordr til handling – NÅ, men ikke “ved en tilfeldighet”. Benytt tidsbegrenset tilbud og premier raske svar.
  26. Beskriv svaralternativene og kontaktmulighetene godt.
  27. Bryt ikke markedsføringsloven
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Budskap >> Ide & tekst

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Overskriften er halve jobben!Modeller for å skrive en selgende tekst >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Idè & tekst: – Hvordan skrive en selgende tekst?
  • Målgruppe – hvem skriver du til?
  • Kommunikasjonsoppgaver
  • Budskap og løfte
  • Faktastoff og nyheter (budskaptyper)
  • Why – How – What kommunikasjon
  • Språklige virkemidler
  • Historiefortelling
  • Eventyr
  • Myte
  • Kreativ strategi
  • 6 grunnprinsipper for påvirkning
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Modeller for å skrive en selgende tekst
  • Argumentasjon og argumentasjonsteori
  • Budskapet må ta hensyn til kulturen og kulturelle forskjeller
  • Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde
  • Bruk av pene mennesker og omgivelser
  • Call to action (CTA)
  • Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Overskriften er halve jobben!Nettstedet må integreres med sosiale medier >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Nettside og nettsted
  • Domene
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Nettstedets målgruppe
  • Nettstedets målsetting
  • Nettstedstrategi
  • Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets teknisk plattformstrategi
  • Nettstedets utformingstrategi
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Gestalt teoriene
  • Nettsidens struktur
  • Responsiv design
  • Nettsidens navigasjonsmeny
  • Prototype
  • Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
  • Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Nettstedet må integreres med sosiale medier
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Call to action (CTA)
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon