Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 17 av 41 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

H står for “headding” i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift. 

H1 er hovedoverskrift. Deretter kommer under underoverskriften H2, så H3 osv. Google vektlegger denne taggen sterkt, da riktig bruk av H1-H6 taggen gjør det enklere for søkemotorene å gruppere og indeksere informasjonen på en korrekt måte. I WordPress kalles H1-taggen for “Overskrift 1”, mens H2-taggen kalles “overskrift 2” osv.

Grunnen til at Google vektlegger tekst i overskrifter høyere enn annen tekst, skyldes at de regner med at den teksten som står angitt i overskriften er en angivelse av hva brødteksten under omhandler. De bruker derfor H-taggen til å organisere og gruppere innholdet på din side.


Bruk helst bare en H1 overskrift på hver side

Google foretrekker at du bare bruker en H1 overskrift på en nettside, da de bruker denne taggen til å avgjøre hva som er sidens søkeord. Inneholder siden flere H1 headdinger gjør du det vanskeligere for Google å avgjøre hva som er sidens nøkkelord.

Google vil at du skal bruke H – taggene til å bygge opp siden hiarkisk etter innholdets viktighet. H1 taggen angir det viktigste innholdet, H2 taggen det nest mest viktigste, H3 taggen det tredje viktigste osv. Dette er også sementisk korrekt. F.eks. her bor jeg:

  • <H1>Jorden</H1>
  • <H2>Europa</H2>
  • <H3>Norge</H3>
  • <H4>Østlandet</H4>
  • <H5>Oslo</H5>
  • <H6>Stranden 51</H6>

Du kan bruke så mange H2, H3, H4, H5, H6 tagger (overskrifter) du ønsker på en side. Det er bare H1 taggen du må prøve å begrense til 1. Hvor du plasserer de ulike taggene er uten betydning. Det er ingenting i veien for å angi en H2 tag før en H1 tag.

Bruk alltid H-tagger i dine nettsider

Siden H-taggen vektlegges høyere enn alle andre synlige tagger, må de brukes i alle nettsider for å øke sidens relevans på nøkkelordene nettsiden er optimalisert mot. Ikke prøv å angi all tekst i body-seksjonen som en eller flere H-tagger. Da mister du helt effekten av disse taggene. De er ment til å utheve det viktigste i siden og til å strukturere og organisere innholdet. Markerer du all tekst som H-tagger scorer ikke denne taggen noe som helst, så ikke prøv å overdriv bruken av H-taggene. Det medfører bare overoptimalisering.

Sørg for at alle søkelord til nettsiden inngår i sidens H-tag

Siden H-taggen er den viktigste synlige taggen, er det viktig at alle dine søkeord går igjen i en eller flere overskrifter. Minimum bør nøkkelordet gå igjen 1 gang i en overskrift. Vi anbefaler at søkeordet bør gå igjen 3 ganger eller mer i sidens overskrifter.

Søkeordet bør være det første ordet i overskriften

Plasser nøkkelordet som det første ordet i overskriften hvis dette er mulig. Google vektlegger det første ordet i overskrifter, avsnitt og setninger høyere enn andre, og jo lengre opp i siden disse ordene er plassert jo høyere relevans får de i beregningen av sidens relevans.

Søkeordet bør gå igjen i minst en overskrift

Jo flere overskrifter som inneholder søkeordet, jo bedre. Minimum må søkeordet gå igjen 1 gang i en av sidens overskrift, og da fortrinnsvis i sidens <h1> tag som rangeres høyere av Google enn <h2>, <h3>, <h4>, <h5> og <h6>. 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggenSEO : Alle bilder må ha en ALT-tag >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SEO rangering : Hva vektlegger Google ?
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • SEO : Konvertering – >> avgjør nettstedets lønnsomhet
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • Add-url : Få nettstedet indeksert i Google
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • SEO mål og aviksanalyser
  • SEO : Valg av søkeord
  • Landingsside
  • Call to action (CTA)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!