Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 48 av 39 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Til slutt trenger virksomheten en implementeringstrategi som tar for seg hvordan virksomheten ønsker å implementere den nye nettbutikken i virksomhetens eksisterende organisasjon og verdikjede.

Hvor vanskelig og utfordrend dette vil være er avhengig av hvor dramatiske endringer i verdiskapningsprosessen som er gjort i forbindelse med utviklingen av nettbutikken. Har hele verditilbudet blitt digitalisert eller store deler av verdiskjeden gjort digital vil det garantert bli massiv motstand mot den nye nettbutikken fra de ansatte.

Snakker vi bare om en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet er endringene ikke så store. De er derfor lettere å akseptere og genererer derfor ikke så mye motstand og konflikter som de radikale endringene.

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil de ansatte ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør. Forandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.

Systemer, stillinger, titler, faginteresser, organisasjonsplaner, stillingsbeskrivelser o.l. blir derfor brukt som tunge virkemidler for å unngå interne forandringer. Satt på spissen kan vi derfor si at de samme virkemidlene som har gitt organisasjonen suksess hittil, er potensielle trusler mot fremtidig omstilling.

For å få til forandringer i en organisasjon er det påkrevd at hvert av forandringproblemene blir koblet sammen med en passende løsning. I motsatt fall vil de planlagte forandringene slå feil eller virke mot sin hensikt. Alle endringer i en virksomhet, stor eller liten, må støttes opp av en implementeringsplan (implementeringstrategi) som forklarer hvordan planen, systemet eller endringen skal gjennomføres og implementeres som en naturlig del av den eksisterende organisasjonen og verdiskapningprosessen. Implementeringsplanen MÅ angi:

Hvordan strategien, planen eller endringen skal implementeres i organisasjonen.

Angir hvilke konsekvenser planene og endringene vil få for den enkelte ansatt

Hvordan den enkelte ansatt skal få nødvendig opplæring i å mestre de nye løsningene

Når opplæringen skal skje og hvem som har ansvaret for gjennomføringen

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Drift og vedlikeholdValg av e-handelsløsning (nettbutikk) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel : Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Hvordan kan en nettbutikk øke kundetilfredsheten og kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Risikoen bedriften er villig til å ta avgjør nettbutikkens suksess
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur, infrastruktur og programvare
  • EDI og XML – to e-handelstandarder
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi (plan)
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Nettbutikken sin betalingsløsning
  • Registrering, frakt og levering av ordren i nettbutikken
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.