Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er grunnopplæring?

Når vi snakker om grunnopplæring av selgere mener vi:

“Den opplæringen vi gir nye selgere for å gjøre dem istand til å selge selskapets verditilbud (produkter og tjenester) til selskapets kunder”

Grunnopplæringen er med andre ord den opplæringen vi gir nye uerfarne selgere og innebærer fokus på:

  • oppgaverelatert kunnskap
  • ferdighet
  • evner
  • emosjonell kontroll
  • rolleusikkerhet

Salgsprosessen og produktkunnskaper er førsteprioritet i denne grunnopplæringen, da forståelse av dette er nødvendig for å frigjøre selgerens kognitive ressurser og kunne implementere læringen som gjøres på andre områder (Leach, Liu og Johnston 2005).

Selskaps-, produkt- og konkurrentkunnskap

For at en selger i det hele tatt skal kunne utføre sin salgsjobb for salgsorganisasjonen må de ha kunnskaper selskapet og produktene/tjenestene de skal selge. 

Selskapsinformasjon

Et minimum er det at de vet:

  • Bedriftens historie, forretningside, visjon, verdigrunnlag, forretningsmodell, omdømme, mål og strategier
  • Bedriftens ledelse og oppbygning
  • Bedriftens leverandører, mellomledd, allianser og strategiske partnere
  • Bedriftens regler og policy
  • Hvilke behov hos kunden virksomheten kan dekke og hvordan de kan gjøre det

Produktkunnskap

  • Hvilke produktene og tjenestene virksomheten selger – tekniske spesifikasjoner, priser, rabatter, betingelser osv.
  • , samt tilsvarende kunnskaper om konkurrentenes produkter.
  • Hvordan produktene er fremstilt, distribuert, solgt og brukt
  • Hvilke egenskaper produktene har og hvordan disse egenskapene fremstår som fordeler for kunden?

Konkurrentkunnskap

  • Hvilke konkurrenter som er primær- og sekundærkonkurrentene
  • Hvilke produkter og tjenester konkurrentene selger
  • Konkurrentenes sterke og svake sider i forhold til egen virksomhet, gjerne fremstilt i en dyktighet/viktighet matrise.
  • Tekniske spesifikasjoner, priser, rabatter, betingelser o.l. informasjon om konkurrentenes verditilbud, sammen med informasjon om hvordan deres produkter er fremstilt, distribuert, solgt og brukt.

Opplæringsmetode

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.