Prøv Norges rimeligste domene & webhotell tilbyder

Registrer et. no domene = kr. 99/år
Webhotell (nettsider + e-post) = kr. 99/år

Hva er grunnopplæring?

agenturer.no

Når vi snakker om grunnopplæring av selgere mener vi:

“Den opplæringen vi gir nye selgere for å gjøre dem istand til å selge selskapets verditilbud (produkter og tjenester) til selskapets kunder”

Grunnopplæringen er med andre ord den opplæringen vi gir nye uerfarne selgere og innebærer fokus på:

  • oppgaverelatert kunnskap
  • ferdighet
  • evner
  • emosjonell kontroll
  • rolleusikkerhet

Salgsprosessen og produktkunnskaper er førsteprioritet i denne grunnopplæringen, da forståelse av dette er nødvendig for å frigjøre selgerens kognitive ressurser og kunne implementere læringen som gjøres på andre områder (Leach, Liu og Johnston 2005).

Selskaps-, produkt- og konkurrentkunnskap

For at en selger i det hele tatt skal kunne utføre sin salgsjobb for salgsorganisasjonen må de ha kunnskaper selskapet og produktene/tjenestene de skal selge. 

Selskapsinformasjon

Et minimum er det at de vet:

  • Bedriftens historie, forretningside, visjon, verdigrunnlag, forretningsmodell, omdømme, mål og strategier
  • Bedriftens ledelse og oppbygning
  • Bedriftens leverandører, mellomledd, allianser og strategiske partnere
  • Bedriftens regler og policy
  • Hvilke behov hos kunden virksomheten kan dekke og hvordan de kan gjøre det

Produktkunnskap

  • Hvilke produktene og tjenestene virksomheten selger – tekniske spesifikasjoner, priser, rabatter, betingelser osv.
  • , samt tilsvarende kunnskaper om konkurrentenes produkter.
  • Hvordan produktene er fremstilt, distribuert, solgt og brukt
  • Hvilke egenskaper produktene har og hvordan disse egenskapene fremstår som fordeler for kunden?

Konkurrentkunnskap

  • Hvilke konkurrenter som er primær- og sekundærkonkurrentene
  • Hvilke produkter og tjenester konkurrentene selger
  • Konkurrentenes sterke og svake sider i forhold til egen virksomhet, gjerne fremstilt i en dyktighet/viktighet matrise.
  • Tekniske spesifikasjoner, priser, rabatter, betingelser o.l. informasjon om konkurrentenes verditilbud, sammen med informasjon om hvordan deres produkter er fremstilt, distribuert, solgt og brukt.

Opplæringsmetode

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg
Annonse: