Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en krisestrategi?

Med krisestrategi menes:

Hvilken kommunikasjonstrategi virksomheten skal velge for å minimalisere skadevirkningene av krisen for de involverte generelt og virksomheten spesielt

Å velge korrekt krisestrategi i forhold til krisen er kanskje den vanskeligste avgjørelsen kriseteamet må ta, da den vil kunne avgjøre hvordan krisen videre utvikler seg.

Valg av krisestrategi må ses i sammenheng med hvilken krisefamilie krisen tilhører, krisens omfang, hvem som er berørt, det potensielle skadeomfanget og medias håndtering av krisen. Spesielt viktig er det at virksomheten her vurderer krisen opp mot hvilken omdømme trussel krisen representerer, noe som igjen avgjøres av hvilken krisefamilie krisen tilhører.

Primære krisestrategier

Coombs (2007) skiller mellom tre mulige primære krisestrategier:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.