Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 18 av 23 artikler om Forretningsplan

Mens organisasjons- og prosessplanen tar for seg selskapets kjerneaktiviteter tar supportplanen for seg:

“Selskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere”

Typiske støtteaktiviteter er lønn- og regnskap, renhold, vakthold og kantinetjenester. 

Siden støtteaktivitetene ikke er verdiskapende ønsker mange idag å outsorce flest mulig av dem for å spare penger, redusere risikoen og øke konkurransekraften. Dette gjøres under mottoet:

“Skomaker bli ved din lest”

Argumentasjonen er her at det lønner seg å konsentrer seg om det man kan og tjener penger på og la andre spesialister heller ta seg av alle de andre støttetjenestene du trenger for å få virksomheten til å fungere optimalt. Om dette alltid er en lønnsom strategi kan diskuteres, men er uansett noe som må grundig tas for seg i denne delen av forretningsplanen. For å kunne svare på disse spørsmålene anbefaler jeg at du leser artikkelserien om inn- og outsourcing.

Når det gjelder innholdet i denne del-planen viser jeg til artikkelserien om supportperspektivet som omhandler spørsmålene, oppgaven og utfordringene på dette området. 

Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << ProsessplanHvem skriver du forretningsplanen for? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Planleggingmodell for forretningsplanen
  • Situasjonsanalyse
  • Scenario
  • Forretningsgrunnlag
  • Forretningside
  • Visjon
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (Corporate branding)
  • Forretningsmodell
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmål
  • Forretningsstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Økonomiplan (ressursplan)
  • Markedsplan
  • Prosessplan
  • Supportplan
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Innledning (presentasjon av forretningsplanen)
  • Hoveddel (Presentasjon av forretningsplanen)
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.