agenturer.no

Hva er en rekrutteringskanal?

En rekrutteringskanal er:

“Alle enkeltmedier og nettverk som kan benyttes for å rekruttere nye medarbeidere”.

En grovsortering er å skille mellom:

  1. Intern rekruttering – rekruttering internt i organisasjonen
  2. Ekstern rekruttering – rekruttering utenfor organisasjonen, også kalt offentlig rekruttering.
Annonse

Hvilke rekrutteringskanaler er de mest benyttede?

Dette spørsmålet stilte NAV i 2005 og i 2012 en landsdekkende survey. Resultatene de kom frem til var at den klart største rekrutteringskanalen i Norge var offentlig rekruttering som hadde økt fra 40% i 2005 til 58% i 2012.

  • Offentlig rekruttering (ekstern rekruttering) – 37%
  • Intern rekruttering – 42%
  • Begge deler – 21%

Internt, igjennom eget personell (intern rekruttering)

Egne medarbeidere er en av de viktigste rekrutteringskanalene da den aktuelle stillingen kan innebære et steg videre i karrieren for en medarbeider i bedriften. Se her intern rekruttering for mer informasjon om metoden og metodens fordeler og ulemper.

Annonse

Personlige sosiale nettverk

Leung & al. (2006) skiller mellom rekruttering fra:

  1. personlige sosiale nettverk
  2. forretningsnettverk.

Personlige sosiale nettverk består av familie, slekt, venner og andre bekjente gjennom
forskjellige sosiale interaksjoner (Dubini & Aldrich, 1991, i Leung & al., 2006), med lik
sosial bakgrunn (Aldrich, 1999).

Denne rekrutteringskanalen er spesielt mye brukt blant selskaper i etableringsfasen, da slike firmaer normalt ikke har ressurser til å satse på tradisjonelle rekrutteringskanaler. 

Forretningsnettverk

Forretningsnettverk er alle du og dine medarbeidere kjenner gjennom jobben sin og som ikke har noe med det personlige sosiale nettverket å gjøre. Dette er personer vi kun har et profesjonelt forhold til. Dette er en meget effektiv rekrutteringskanal for å rekruttere personer til høyere stillinger, da referansene vi får fra disse betyr mer enn andre referanser.

Annonse

Nettannonsører

Diverse medier og rekrutteringskilder som benyttes i dag preges av å være IKT-baserte løsninger, og det som ofte kjennetegner de er at de er interaktive, altså at det er toveiskommunikasjon med jobbsøkerne (Fredriksen 2013). Søkere kan laste opp sin CV og så blir denne automatisk samkjørt med de stillingene som kan være av interesse.

Egne hjemmesider

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg