agenturer.no

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 5 av 13 artikler om Nettstedets mulige bruksområder

verdikjede-markedføring

Annonse

Egen nettbutikk?

For de fleste tradisjonelle virksomheter ligger de største åpenbare mulighetene ved Internett i å opprette en egen nettbutikk, slik at de kan selge sine produkter og tjenester via nettsidene sine. 

Mange trodde netthandelen ville eksplodere og etablere seg som den nye dominerende salgskanalen allerede på slutten av 1990- og begynnelsen av 2000-tallet, men dette skjedde ikke. Dette fordi markedet ikke var modent nok ennå, samtidig som teknologien ikke var god nok. Idag er situasjonen imidlertid annerledes. Folk flest har begynt å handle på nettet, samtidig som teknologien bak nettbutikkene har tatt en kvantesprang de siste 10-15 årene.

Markedet er idag ikke bare modent, men snart overmodent for dem som ennå ikke har tatt første steg ut i e-handelverden og etablert en egen nettbutikk.

Primær- eller sekundær salgskanal?

Spørsmålet idag er ikke lenger om virksomheten trenger en nettbutikk eller ikke, men et spørsmål om nettbutikken skal være virksomhetens primære- eller sekundære salgskanal. Med det menes om nettbutikken skal ta over funksjonen til dagens fysiske utsalgssteder som den primære salgskanalen eller om nettbutikken skal etableres som et tillegg til det fysiske utsalgsstedet.

De fleste ender opp med å velge å starte med en nettbutikk som en sekundær salgskanal til det fysiske utsalgsstedet for å fange opp multi-kanal kundene som handler for mer enn andre kunder, dekke et større marked og for å øke virksomhetens tilgjengelighet for dagens og fremtidige kunder.

Annonse

I 2014 hadde kun 6 av 10 norske kjeder en nettbutikk

Fremgangen går imidlertid sakte. I 2014 hadde fortsatt kun 6 av 10 norske kjeder en egen nettbutikk. Dette er imidlertid en fremgang fra året før hvor kun 5 av 10 kjeder hadde en netbutikk, viser Virkes eHandelsrapport. Når vi samtidig vet at nordmenn ifjor handlet varer på nettet for 31,8 milliarder kroner, sier det seg av disse forretningene gå glipp av en stadig større andel av den totale vareomsetningen i Norge.

Årsaken til denne lave spredningen av denne handelformen tror mange skyldes mange ulike forhold, men mange trekker frem at mange kjeder mangler kunnskap om netthandel og digitale medier som de viktigste årsakene.

– Mange bedriftsedere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, sier Ola Hanø, daglig leder i eHandelsforum til netthandelen.no.

At dette er en stor svakhet for de fleste kjeder og enkeltstående forretninger i den fysiske verden er åpenbart. 

– Mange kjeder vil raskt oppleve at nettbutikken blir deres største butikk målt i omsetning. I tillegg er det mange kunder som bruker nettsidene for å sjekke priser og produktutvalg. En velfungerende nettbutikk i kombinasjon med fysiske butikker, er gull verdt for bedrifter som er opptatt av lønnsomhet og vekst, mener Hanø.

Enorme fordeler med å gå over til netthandel

Fordelene med å gå over til nettbasert handel er imidlertid enorme, så det er ingen grunn til å vente.

Ikke bare får organisasjonen da tilgang til et globalt marked, men man får også en ny salgs- og distribusjonskanal som vil kunne generere vesentlig gjenkjøp og mersalg fra så vel eksisterende kunder som nysalg fra nye kunder. Samtidig som den eksisterende kundemassen vil oppfatte dette som en økning i organisasjonens servicenivå, da nettbutikken gjør organisasjonens markedstilbud mer tilgjengelig. Nettbutikken stenger aldri og kan nås fra hvilken som helst datamaskin i verden som er koblet til Internett.

Har man allerede en digital produktkatalog og/eller en løsning for å la kundene skreddersy sine egne løsninger, trenger man kun en handlekurv, en betalingsløsning og en kunde/ordre database for at organisasjonen skal ha sin egen nettbutik.

Siden etablering av en nettbutikk er en såpass krevende og omfattende oppgave har vi skrevet en egen artikkelserie om e-handel og om hvordan virksomheter bør gå frem for å etablere en egen nettbutikk. Klikk på knappen under for å lese denne artikkelserien.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Annonse

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Nettstedets mulige bruksområder

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessenNettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettsted som salg- og markedsføringkanal
  • Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten
  • Nettsted som rekrutteringskanal
  • Nettsted som opplæringssenter
  • Nettsted som presse- og investorsenter
  • Nettsted som trade promotion kanal
  • Blogg
  • Styring, rapportering og administrasjon av nettstedet
  • Oppsummering av nettstedets situasjonsanalyse