Domene og webhotell fra OnNet.no

Hvordan kjøpsprosessen foreløper avhenger i stor grad av hvordan type produkt eller tjeneste vi snakker om. F.eks. vet vi alle at det er stor forskjell på å kjøpe ett såpestykke på impuls og neste års feriereise. Kjøpsprosessen for homogene og hetrogene produkter er derfor vesentlig forskjellig på grunn av produktets natur.

 Homogene produkter og homogent marked

Et homogent marked er et marked hvor det selges homogene produkter. Homogene produkter er:

“produkter som oppfattes som identiske i kundens øyne”.

Et typisk homogent produkt er f.eks. kneipbrødet fra Rimi vs kneipbrødet fra Kiwi. Siden de oppfattes som identiske av kunden er prisen det eneste de vurderer før kjøpet, da de ellers oppfattes som like. 

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.