Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 5 av 10 artikler om Salgsåpningen

Selgerens utsende har selvfølgelig betydning for hvilket inntrykk kunden får av selgeren.

Mennesker med attraktivt utseende oppfattes som snillere, hyggeligere, mer spennende, klokere og flinkere enn mennesker med mindre attraktivt utseende.

Enhver selger må derfor være sitt utseende bevisst. Selv om det er mange forhold ved utseende man ikke kan gjøre noe med, er det utrolig hva man kan få til ved å følge noen små triks.

Det mest grunnleggende er selvfølgelig hygienen. Ingen finner møkkete mennesker attraktive. Dusj og deodorant er derfor en naturlig del av “morgenstellet” til enhver selger. Det samme er barbering, tannpuss, frisering og rens av negler. Klærne er alltid rene og hele, og frisyren er alltid velstelt og tilpasset kundens personlighet. Samtidig som selgeren passer på at:

  • Tennene er hele
  • Huden ikke er kritthvit eller oversminket
  • Kroppsholdningen er oppreist (rak i ryggen)
  • Kroppen er velholdt (ikke overvektig eller slapp) og sunn (ser ikke syk ut).
  • Gangen er naturlig og bestemt
  • Man ikke legger til seg “fakter” eller annen negativ kroppsbruk.
Du leser nå artikkelserien: Salgsåpningen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << VisittkortKorrekt klesdrakt >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Åpningen (førsteinntrykket) avgjør resultatet
  • Møt presist til kundemøte
  • Håndtrykket
  • Visittkort
  • Ditt fysiske utseende
  • Korrekt klesdrakt
  • Bil og bilens betydning i salg
  • Møtested og plasseringen av møtedeltakerne
  • Åpningsreplikken i salg
  • Generelle råd knyttet til åpningen av salgssamtalen
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.