agenturer.no

    Denne artikkelen er del 7 av 10 artikler om Salgsåpningen

Bilens betydning i personlig salg
Se på bilde. Hvilke assosiasjoner tror du en kunde gjør seg om deg og ditt firma hvis du kommer i denne bilen?

I likhet med klær er bilen til selgeren et viktig ytre signal som er med på å plassere selgeren sosialt og gi selskapet en image.

Siden kunden har en tendens til å bli misunnelig på mennesker som har en dyrere eller flottere bil enn dem selv, bør man styre unna de helt dyreste modellene (såfremt man ikke ønsker å oppstå som eksklusive og lukseriøse).

Viktigere enn å fokusere på bilens pris, er det å tenke på hvilke status og kulturelle signaler bilen representerer. Noe som henger sammen med at de fleste kunder er av den oppfatning at de kan si ganske mye om en selger ved å se på hvordan vil vedkommende kjører.

Noen biler oppfattes som “jappe-biler”, “konservative”, “miljøvennlige” osv., mens andre ses på som “sporty”, “sikker”, “trofast”, “familievennlig” osv.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Salgsåpningen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Korrekt klesdraktMøtested og plasseringen av møtedeltakerne >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Åpningen (førsteinntrykket) avgjør resultatet
  • Møt presist til kundemøte
  • Håndtrykket
  • Visittkort
  • Ditt fysiske utseende
  • Korrekt klesdrakt
  • Bil og bilens betydning i salg
  • Møtested og plasseringen av møtedeltakerne
  • Åpningsreplikken i personlig salg
  • Generelle råd knyttet til åpningen av salgssamtalen