Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 7 av 10 artikler om Salgsåpningen

Bilens betydning i personlig salg
Se på bilde. Hvilke assosiasjoner tror du en kunde gjør seg om deg og ditt firma hvis du kommer i denne bilen?

I likhet med klær er bilen til selgeren et viktig ytre signal som er med på å plassere selgeren sosialt og gi selskapet en image.

Siden kunden har en tendens til å bli misunnelig på mennesker som har en dyrere eller flottere bil enn dem selv, bør man styre unna de helt dyreste modellene (såfremt man ikke ønsker å oppstå som eksklusive og lukseriøse).

Viktigere enn å fokusere på bilens pris, er det å tenke på hvilke status og kulturelle signaler bilen representerer. Noe som henger sammen med at de fleste kunder er av den oppfatning at de kan si ganske mye om en selger ved å se på hvordan vil vedkommende kjører.

Noen biler oppfattes som “jappe-biler”, “konservative”, “miljøvennlige” osv., mens andre ses på som “sporty”, “sikker”, “trofast”, “familievennlig” osv.

Du leser nå artikkelserien: Salgsåpningen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Din klesdrakt i kundemøterMøtested og plasseringen av møtedeltakerne >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Førsteinntrykket avgjør resultatet
  • Møt presist til kundemøte
  • Håndhilsing og håndtrykk
  • Visittkort – rolle i salg og relasjonsbygging
  • Fysisk utseende
  • Din klesdrakt i kundemøter
  • Bil og bilens betydning i salg
  • Møtested og plasseringen av møtedeltakerne
  • Åpningsreplikken i salg
  • Generelle råd knyttet til åpningen av salgssamtalen
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.