Domene og webhotell fra OnNet.no

En rekke studier og egenerfaring tilsier at det er en rekke demografiske egenskaper som har betydning for selgerens sjanse til å utvikle seg til å bli en superselger eller ikke. Dernest har selgerens demokrati betydning for om selgeren vil passe inn med resten av selgergruppen og kundegruppen de skal betjene.

Før vi starter å rekruttere noen må kravprofilen angi hvilke demografiske krav den nye selgeren må oppfylle for å passe inn i salgsteamet og kunne nå virksomhetens salgsmål.

Forskning viser at superselgerne ofte er menn enn kvinner, de er under 35 år, single og barneløse, uten at dette betyr at dette vil være de mest effektive selgerne i din salgsorganisasjon. Dette må ses opp mot hva som selges, hvem som er kunden og resten av salgsorganisasjonen de skal jobbe og utvikle seg i.

Innenfor salgs- og markedsføringlitteraturen er det idag enighet om at det finnes følgende sammenhenger mellom de demografiske variablene og selgeres sjanser til å bli en superselger.

Kjønn:

Undersøkelser viser at en effektiv selger er oftere en han enn en hun, mens de salgsteamene som klarer å prestere godt over tid uten stort gjennomtrekk er dem som har en miks av både menn og kvinner.

Alder:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.