agenturer.no

Så snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingssidene til disse søkeordene. Vi skal i denne artikkelen gå igjennom:

Hva er en landingsside?

Med landingsside menes:

”Den siden som skal komme opp på førstesiden i søkeresultatene til søkemotorene (SERP) når noen søker på et av dine søkeord eller søkeuttrykk.”

Det finnes mange ulike typer landingssider som brukes i ulike sammenheng. Et grunnleggende skille er å skille mellom:

  1. Kampanjesider – Landingssider som utvikles for spesifikke kampanjer og produkter for å generere høyest mulig konverteringsgrad. Slike landingssider ligger gjerne på egne sub-domer og er utilgjengelig gjennom den vanlige navigasjonsstrukturen til nettstedet. Landingssidene for kampanjer kan kun nås gjennom direkte link fra en ekstern kilde. F.eks. fra Google, Facebook eller en e-postkampanje. 
  2. Temasider – Landingssider som kan nås gjennom nettstedets ordinære navigasjonsstruktur og som utvikles som en startside for et tema med mange underliggende sider som tar for seg mer detaljerte sider av dette temaet. Dette er landingssider som f.eks. eStudie.no benytter seg av.
  3. Vanlige hjemmesider – også de vanlige hjemmesidene må søkemotoroptimaliseres for de søkeordene og søkeuttrykkene de skal bli funnet på. Spesielt viktig er det at du tenker igjennom dette når du har flere sider som omhandler omtrent den samme siden, slik at du sørger for at den ønskede siden blir indeksert på dette søkekriteriet og ikke noen av de lignende sidene.

Hva skiller en vanlig nettside og en dedikert landingsside?

Når vi sammenligner vanlige hjemmesider med dedikerte landingssider er det enkelt å se hvorfor en dedikert landingsside skaper flere leads, henvendelser og kunder fra dine kampanjer enn en tradisjonell nettside. En dedikert landingsside har kun et formål, nemlig å skape en konkret handling fra de som kommer til siden, mens en vanlig nettside normalt har flere formål.

dedikert-landingsside-vs-vanlig-hjemmeside

Vanlig nettside

En vanlig nettside:

  • har flere formål
  • har flere budskap
  • har flere lenker/mye navigasjon
  • skal tilfredstille behovene til flere segment/målgrupper (tenk: nye kunder, eksisterende kunder, leverandører, samarbeidspartnere, ansatte)
  • skal gi brukeren mulighet til å ta flere handlinger
  • ikke er optimalisert for konverteringer og den spesifikke kampanjen som kjøres.

En dedikert landingsside

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg