Prøv Norges rimeligste domene & webhotell tilbyder

Registrer et. no domene = kr. 99/år
Webhotell (nettsider + e-post) = kr. 99/år

landingside-seoSå snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingssidene til disse søkeordene.

Hva er en landingsside?

Med landingsside menes:

”Den siden som skal komme opp på førstesiden i søkeresultatene til søkemotorene (SERP) når noen søker på et av dine søkeord eller søkeuttrykk.”

Det finnes mange ulike typer landingssider som brukes i ulike sammenheng. Et grunnleggende skille er å skille mellom:

  1. Kampanjesider – Landingssider som utvikles for spesifikke kampanjer og produkter for å generere høyest mulig konverteringsgrad. Slike landingssider ligger gjerne på egne sub-domer og er utilgjengelig gjennom den vanlige navigasjonsstrukturen til nettstedet. Landingssidene for kampanjer kan kun nås gjennom direkte link fra en ekstern kilde. F.eks. fra Google, Facebook eller en e-postkampanje. 
  2. Temasider – Landingssider som kan nås gjennom nettstedets ordinære navigasjonsstruktur og som utvikles som en startside for et tema med mange underliggende sider som tar for seg mer detaljerte sider av dette temaet. Dette er landingssider som f.eks. eStudie.no benytter seg av.
  3. Vanlige hjemmesider – også de vanlige hjemmesidene må søkemotoroptimaliseres for de søkeordene og søkeuttrykkene de skal bli funnet på. Spesielt viktig er det at du tenker igjennom dette når du har flere sider som omhandler omtrent den samme siden, slik at du sørger for at den ønskede siden blir indeksert på dette søkekriteriet og ikke noen av de lignende sidene.
Annonse:

Hva er forskjellen mellom en vanlig nettside og en dedikert landingsside?

Når vi sammenligner vanlige hjemmesider med dedikerte landingssider tar det ikke lang tid å se hvorfor dedikerte landingssider er en nøkkel til flere leads, henvendelser og kunder fra dine kampanjer.

dedikert-landingsside-vs-vanlig-hjemmeside

Konverteringsbloggen.no sier at det store problemet med vanlige hjemmesider når vi bruker den i forbindelse med betalt annonsering i medier som Facebook-, Google, banner-annonser og nyhetsbrev er at den vanlige nettsiden:

  • har flere formål
  • har flere budskap
  • har flere lenker/mye navigasjon
  • skal tilfredstille behovene til flere segment/målgrupper (tenk: nye kunder, eksisterende kunder, leverandører, samarbeidspartnere, ansatte)
  • skal gi brukeren mulighet til å ta flere handlinger
  • ikke er optimalisert for konverteringer og den spesifikke kampanjen som kjøres.

For eksempel, om jeg besøker nettstedet ditt så kan jeg helt sikkert lese om bedriften din og dine ansatte, jeg kan finne frem til alle dine produkter og tjenester, jeg kan se tidligere prosjekter eller kunder du har jobbet med, jeg kan lese bloggen din, jeg kan like Facebook-siden din og selvsagt også finne kontaktinformasjonen din.

Det er forsåvidt vell og bra at hjemmesiden din er slik, og den har selvsagt en hensikt og sin plass i markedsføringsstrategien din, men test etter test etter test har vist at i forbindelse med kampanjer, betalt annonsering og andre trafikkilder som du kan kontrollere, så bør du ikke bruke den (konverteringsbloggen.no).

Av denne grunn bør vi alltid lage en dedikert landingsside til all betalt annonsering for å kunne måle effekten av kampanjen og oppnå en høyest mulig konverteringsgrad ved å lage en side som kun fokuserer på å få leads og kunder til å utføre den ene ønskede handlingen vi ønsker at de skal utføre og ikke noe annet.

Annonse:

En dedikert landingsside

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg
Annonse: