Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

On-Site SEO er alltid førsteprioritet når vi starter SEO prosessen

Kjært barn har mange navn. Inngående SEO eller inbound SEO på engelsk, kalles også for On-Site SEO, da dette er søkemotoroptimalisering tiltak vi gjør på vårt eget nettsted.

Siden det har lite for seg å skape mange inngående lenker fra andre nettsteder før vi har gjort det som kreves for at Google skal finne dine nettsider og knytte det til bestemte søkeord og ordkombinasjoner, starter vi alltid med “on-site SEO” før vi går videre med “off-site SEO” som omfatter lenkeprogrammet til ditt nettsted. 


On-Site SEO = Content SEO + Teknisk SEO

On-Site SEO, også kalt inngående SEO, omfatter:

– alt vi gjør på vårt nettsted og på de enkelte nettsidene for å optimalisere dem for en førsteside plassering i SERP.

Dette arbeidet kan deles opp i to former for inngående SEO:

  • Content SEO – optimalisering av nettsidens innhold, bilder, struktur og meta-tagger for Google.
  • Teknisk SEO – teknisk optimalisering av nettstedet og nettsidene, f.eks. valg av domene, mappe- og filstruktur, sitemap, fjerning av døde lenker, teknologivalg, responsivt design, SSL, plassering og hurtighet.

Content SEO: Content is King – nettsidens innhold

Ingenting påvirker rangeringen en nettside får i Google sine søkeresultater (SERP) mer enn sidens innhold. Selv om du gjør all annen inngående og utgående SEO korrekt vil du aldri få en førsteside plassering i Google hvis sidens innhold ikke er unikt, relevant og troverdig. Det er derfor vi sier at “content is King” i all SEO.

Siden bør minimum bestå av 500 ord, men ofte kreves det mer enn 1.000-1.500 ord for å oppnå en førsteside SERP rangering. Når dette er sagt må det samtidig legges til at antall ord ikke har noen verdi hvis dette ikke er et engasjerende og unikt kvalitetsinnhold i leserens øyne. At innholdet er unikt og av høy kvalitet er idag det avgjørende for hvilken rangering i SERP siden får. Teksten må være spennende og gi lyst til å lese videre.

Du bør også forsikre deg om at siden har en Keyword Density på minst 5% for å være sikker på at søkemotoren forstår hva som er sidens søkeord.

Les mer: Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google

Title og Meta Description den viktigste enkelt taggen

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.