Lightspeed webhotell

Førsteprioritet når vi starter SEO prosessen

Inngående SEO, eller inbound SEO på engelsk, kalles også for On-Site SEO, da dette er tiltak vi gjør på vårt eget nettsted.

On-Site SEO er alltid førsteprioritet når vi starter arbeidet med å søkemotoroptimalisere et nettsted. Dette fordi det har lite for seg å skape mange inngående lenker til nettstedets landingssider gjennom en lenkeprogram, hvis sidene i seg selv ikke er optimalisert for Google før vi starter dette arbeidet. Når det inngående SEO arbeidet er unnagjort kan vi starte på den utgående (outbound) søkemotoroptimaliseringen.


SEO verktøy

Før vi kan starte med inngående SEO trenger vi et nettsted som inneholder alle de funksjonene vi trenger for å søkemotoroptimalisere våre eksisterende nettsteder. De fleste standard programmene for å lage nettsteder inneholder ikke alle disse funksjonene. Dette gjelder f.eks. for WordPress som er verdens mest benyttede program for å lage og vedlikeholde nettsteder. 

Har du et nettsted utviklet i WordPress må du først installere et tillegg, også kalt plug-ins, som gjør det mulig å søkemotoroptimalisere nettsidene dine. OnNet har her laget en god oversikt over anbefalte SEO tillegg (plug-ins) for å gjøre ditt nettsted 100% søkemotor vennlige. Vi anbefaler her at du installerer minimum et av følgende to valg:

Disse tilleggene gir deg alle de funksjonene vi skal gå igjennom i denne artikkelserien om SEO.

On-Site / Inngående SEO = Content SEO + Teknisk SEO

On-Site SEO, også kalt inngående SEO, vil si:

alt vi gjør på selve nettstedet og på den enkelte nettsiden for å optimalisere dem for en førsteside plassering i SERP.

Dette arbeidet kan deles opp i følgende former for inngående SEO:

  • Content SEO – optimalisering av nettsidens innhold, struktur og nettsidens meta-tagger for Google
  • Teknisk SEO – teknisk optimalisering av nettstedet og nettsidene, dvs. arbeidet med valg av domene, mappe- og filstruktur, sitemap, fjerning av døde lenker, at alle teknologiene som benyttes er søkemotorvennlige, samt at nettstedet er sikkert og så raskt som mulig.

SEO mål, søkeord og landingssider

Før vi kan begynne med inngående SEO må vi ha valgt:

  1. SEO mål – konkrete og målbare mål for hva vi ønsker å oppnå med SEO arbeidet og med den enkelte siden.
  2. Søkeord – hvilke søkeord vi ønsker å bli funnet på i Google søk
  3. Landingssider – hvilke konkrete nettsider som skal bli funnet i SERP på de prioriterte søkeordene.

Etter å ha gått igjennom disse tre nøkkeparametrene som danner grunnlaget for vår content SEO går vi videre med vår content SEO.

Content is king – nettsidens innhold

Når ovenstående punkter er gjort kan vi starte med søkemotoroptimaliseringen av de enkelte nettsidene. Det viktigste arbeidet vi gjør i hele SEO prosessen er arbeidet med selve innholdet på de enkelte nettsidene, da ingenting påvirker rangeringen mer enn unikt, relevant, kvalitetsinnhold som består av mer enn 1.000 ord. Mangler du unikt kvalitetsinnhold får du aldri en førsteside plassering i SERP, selv om du gjør all annen inngående og utgående SEO korrekt.


Title og Meta Description den viktigste enkelt taggen

Ser vi bort fra selve innholdet er nettsidens title og meta description utvilsomt den viktigste enkelt taggen, da disse to taggene avgjør hva som vises i Google sitt SERP resultat og avgjør hva som er sidens viktigste søkeord. Det er her et must at sidens title er 100% lik sidens første <h1> tag.

Innhold optimalisering

Når disse taggene er på plass er neste oppgave å bryte teksten opp i mindre avsnitt med hver sin <h2> og <h3> overskrift som inneholder sidens søkeord. Alle bildene må utstyres med en ALT tag som inneholder sidens søkeord, mens alle linker må utstyres med en passende ankertekst. Dernest må vi forsikre oss om at siden har en Keyword Density på minst 5% for å være sikker på at søkemotoren forstår hva som er sidens søkeord.



Teknisk SEO

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg