Domene og webhotell fra OnNet.no

beste-lenkestrategi

På denne siden finner du en gjennomgang av hva du ikke må gjøre når du lager ditt lenkeprogram.

Unngå ”REL=”NOFOLLOW” lenker

Sørg for at de som lager en link til deg ikke bruker REL=”NOFOLLOW” taggen i sine lenker, da dette betyr at søkemotorene ikke skal følge og indeksere denne linken. Lenker som er markert med denne taggen får derfor ingen betydning når søkemotorene skal regne ut din ”link popularity”. Slike linker er med andre ord verdiløse i SEO sammenheng.

Sørg for at dine inngående linker har ankertekst

Søkemotorene bruker ankerteksten i lenker til å lete etter nøkkelord og kategorisere linken riktig når de skal indeksere den. Ankerteksten har derfor stor betydning for din rangering på nøkkelordet. Ankerteksten til inngående lenker er faktisk den viktigste enkeltfaktoren for din rangering fra inngående lenker. Sørg derfor for at alle som lager en link til deg angir en ankertekst til linken som inneholder ett eller flere av dine nøkkelord. Kun da får du full score for linken til deg.

En god strategi er å oppgi på siden din eller i e-posten du sender potensielle lenkepartnere en kode som du ønsker at de skal sette inn i siden sin. Du er da sikker på at du får med ankerteksten du ønsker og at de peker til korrekt url. Jo flere som bruker den samme ankerteksten og linker til den samme siden, jo bedre blir din link popularity og rangering i følge denne undersøkelsen.

Ikke kjøp lenker fra lenkeselgere

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.