Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 6 av 19 artikler om Kostander

En virksomhet sine totale kostnader kan i prinsippet beregnes på to måter. Enten ved å summere alle direkte- og indirekte kostnader eller alle faste- og variable kostnader virksomheten har.

Virksomhetens totale kostnader kan dermed beregnes slik:

  Faste kostnader                                Direkte kostnader
+Variable kostnader                    + Indirekte kostnader
=Totale kostnader                         = Totale kostnader


Hvordan finne virksomhetens totale kostnader?

Tar vi utgangspunkt i virksomhetens faste- og variable kostnader kan de ulike kostnadtypene som tilsammen utgjør virksomhetens totale kostnader beregnes ved å summere alle kostnaden i illustrasjonen under.

totale-kostnader

De totale kostnadene, gjerne kalt samlede totale kostnader (STK), kan også beregnes ved å summere alle kjerne-, støtte- og styringskostnader

Samlede enhetskostnader

Hvis vi vet hva det koster å produsere en enhet, også kalt samlede enhetskostnader (SEK), kan vi finne de totale kostnadene ved å multiplisere denne kostnaden med produksjons- eller salgsmengden.

SEK   X   MENGDE   =   STK

Vet vi hva de totale kostnadene er kan vi regne ut sum enhetskostnader slik:

Eller slik:

    VEK (variable enhetskostnader)
+ FEK (faste enhetskostnader)
= SEK (samlede enhetskostnader)

Hvordan finne konkurrentenes totale kostnader?

Ønsker du å gjennomføre en kostnads- og inntektanalyse som også inkluderer virksomhetens konkurrenter, for å kunne måle virksomhetens kostnadsnivå opp mot konkurrentenes kostnader, trenger du informasjon om dine konkurrenters kostnader og kostnadstruktur.

Den eneste måten å få dette på er å titte i deres regnskap. Siden vi sjelden har tilgang til konkurrentenes driftsregnskap må vi henvende oss til Brønnøysund registrene for å hente ut deres finansregnskap som alle regnskapspliktige selskaper er pliktig å levere inn til myndighetene en gang i året.

Selv om dette er et “sminket” regnskap for å unngå å betale skatt eller for å imponere aksjemarkedet, har vi ikke noe annet valg enn å måtte ta utgangspunkt i konkurrentenes årsregnskap og prøve å skjære bort “sminken” og bryte tallene ned i mindre kostnadgrupper som er sammenlignbare med egen virksomhet. Dette kan gjøres ved å ta utgangspunkt i bransjestandarder, kontakte deres leverandører og samarbeidspartnere for å få tilbud fra dem på identiske produkter og/eller skanne Internett for informasjon om deres virksomhet og kostnader (for å ha nevnt noen av mulighetene som finnes).

Du leser nå artikkelserien: Kostander

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << KostnadsfordelingKjerne-, støtte- og styringskostnader >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Kostnad – utgift – utbetaling
  • Faste kostnader
  • Variable kostnader
  • Direkte- og indirekte kostnader
  • Kostnadsfordeling
  • Bedriftens totale kostnader
  • Kjerne-, støtte- og styringskostnader
  • Materialkostnader (varekostnader)
  • Grensekostnad og differansekostnad
  • Transaksjonskostnader
  • Kostnadoptimal produksjonsmengde
  • Kalkulatorisk kostnader
  • Kalkulatoriske renter
  • Kalkulatoriske avskrivninger
  • Alternativkostnad – en metode for å beregne lønnsomhet
  • Sunn kostnadstruktur – hemmeligheten bak enhver suksess
  • Kostnadsanalyse
  • Kostnad-nytte-analyse
  • Hvordan redusere kostnadene?