Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 3 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Det finnes mange grunner for hvorfor en virksomhet bør etablere en egen nettbutikk, men siden forskjellen mellom en tradisjonell fysisk forretning og en nettbutikk er såpass stor er det en del viktige forhold du bør være klar over skiller disse to salgskanalene. Forhold jeg vil bruke resten av denne artikkelserien på å få frem. 

La oss starte med hvorfor virksomheten bør skaffe seg en egen nettbutikkløsning. Bing gjennomfører en årlig markedsundersøkelse for å kartlegge endringer i folks handlemønstre. Hovedfunnene deres i 2014 kan kort beskrives slik:


DEL 1: FØR KJØPET

  • Flest forbrukere foretrekker å hente informasjon fra nettbutikkenes egen hjemmeside før nettkjøp
  • Forbrukere orienterer seg smalere og går rett til nettbutikken hvor de finner den beste informasjonen.
  • Stadig flere benytter mobile enheter som smarttelefon og nettbrett til å orientere seg før kjøp.
  • 1 av 5 nordiske forbrukere benytter seg av fysiske butikker når de henter informasjon til sine nettkjøp, men enda flere gjør det motsatte – ser på nett før de handler i fysisk butikk
  • Kundene blir usikre lenge før de kommer til kassen
  • God informasjon om kjøpsprosessen allerede i kundenes orienteringsfase vil aktivere deres trygghetsfølelse og generere økt salg

DEL 2: UNDER KJØPET

  • 40% av kundene sier de har avbrutt et nettkjøp én eller flere ganger i løpet av det siste halve året. Krevende betalingsprosesser og utilstrekkelig informasjon er blant hovedårsakene
  • 7 av 10 kunder mener gode leveringsmuligheter er avgjørende i valg av nettbutikk.
  • 1 av 3 mener det er viktig å kunne velge mellom flere leveringsmåter for produktene de kjøper
  • Sikkerhet, pris og leveringsalternativer er normalt de viktigste vurderingskriteriene til kundene ved netthandel.
  • Nettbutikkene selv mener rask levering, pris og leveringspresisjon (når og hvordan varene leveres) er de viktigste vurderingskriteriene til kundene
  • Betaling med kort i nettbutikkene er mest foretrukket blant nordiske forbrukere sett under ett, men det er forskjeller i de nordiske forbrukernes preferanser for andre betalingsmåter
  • Handel med mobil eller nettbrett utgjør i dag omtrent 15% av nordiske nettkjøp, men dette er forventet å øke betraktelig fremover

DEL 3: ETTER KJØPET

  • Over 90% av kundene var fornøyde med sitt siste varekjøp på nett
  • 40% har én eller flere ganger returnert en fysisk vare tilbake til nettbutikken
  • Nesten 90% av disse var fornøyde med returordningen
  • 70% av forbrukerens siste nettkjøp blir gjort i butikker de har handlet i tidligere. Årsaken er at de har hatt en god totalopplevelse, at det føles trygt og enkelt, og at de opplever at butikken har gode priser
  • Retur er mer enn økte transportkostnader for nettbutikkene.Gode returmuligheter skaper trygghet for kunden og er god kundeservice

DEL 4: TRENDER

Bing mener at det er fire utviklingstrekk som vil dominere e-handelsmarkedet i tiden som kommer:

  • Trend 1: Mer komplekse kundereiser.
    Forbrukerne vil stille større krav til handel på nett og kundeopplevelsen
  • Trend 2: Samspill mellom handel på nett og i fysisk butikk.
    Forbrukere skiller i liten grad mellom fysisk og online. De forventer å kunne handle når og hvor som helst, og på den måten som passer dem best
  • Trend 3: Bruk av innsikt og analyse.
    De store vinnerne blir de som klarer å bruke innsikten i rett kontekst overfor forbrukere
  • Trend 4: Global e-handel.
    Forbrukerne er allerede erfarne netthandlere. Samtidig er det en rekke internasjonale bedrifter som forenkler slik at barrierene som usikkerhet rundt toll, språk og valuta forsvinner
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << B2B, B2P og B2C løsninger for e-handelHva er en nettbutikk? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandel styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel