Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

Markedet avgjør kjøpsprosessen

Det er store forskjell på hvordan en profesjonell innkjøper som handler på vegne av selskapet de arbeider i og en hvordan en privatperson gjør sine innkjøp.

Vi må derfor starte med å skille mellom salg til forbruker – og bedriftvaremarkedet.

Prosessen jeg beskriver i denne artikkelserien er først og fremst myntet på hvordan forbrukervaremarkedet gjør sine kjøp, men de samme grunnprinsippene gjelder selvfølgelig også for bedriftvaremarkedet, selv om kjøpsmotivet her som regel er mer rasjonelt og veloverveid enn kjøpsprosessen på forbrukervaremarkedet.

Er du interessert i kjøpsprosessen på bedriftmarkedet beskriver jeg denne kjøpsprosessen kort i den siste artikkelen i denne artikkelserien.


Markedet består av markedsegmenter

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.