agenturer.no

Hva er et salgsbudsjett?

Med salgsbudsjett menes:

En økonomisk plan som forteller hvor store salgsinntekter, uttrykt i kroner og ører, som forventes i en periode, f.eks. per dag, per uke, per måned, kvartal, halvår eller år.

Salgsbudsjettet er ofte utgangspunktet for budsjetteringen i en bedrift siden det viser hvilke inntekter selskapet forventer å få i busjettering perioden. Dette budsjettet gir en oversikt over antall enheter vi regner med å selge og prisen vi forventer å få. Vi beregner også de totale inntektene (pris ganger antall) for perioden.

I noen tilfeller kan det også være ønskelig å dele opp budsjettet for å vise salg av ulike produkter, salg til ulike kundegrupper, osv. Salget kan ofte være sesongpreget og dette kan føre til at salgs- og produksjonsbudsjettet ser ganske forskjellige ut. En produsent av gressklippere selger produktene sine i perioden april – august. Men for å holde kostnadene nede, produserer de jevnt gjennom hele året. Dette gir igjen utfordringer for lagerbudsjettet. I tillegg får kundene vanligvis kreditt, slik at salget og innbetalingene kommer på ulike tidspunkt. Budsjettene for salg og innbetalinger blir dermed forskjellige. 

Siden salgsbudsjettet er ett av de mest kritiske delbudsjettet til et selskap må arbeidet med salgsbudsjettet vies stor oppmerksomhet. Dette budsjettet bruker selskapet normalt mer på enn noen av de andre del budsjettene.

Annonse

Salgsbudsjettets utgangspunkt

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg