Domene og webhotell fra OnNet.no

vinkling

Definisjon >> Vinkling

Om et budskap blir en suksess eller ikke avgjøres i stor grad av budskapets vinkling. Med vinkling menes:

En måte å se ett problem, utfordring eller situasjon på for å skape oppmerksomhet og interesse for et budskap hos en målgruppe

Ulike vinklinger av ett og samme kjernebudskap vil normalt skape vesentlige forskjeller i oppmerksomhetsgrad, interesse og handlinger. Av den grunn er det avgjørende viktig at du bruker tid på å finne den rette vinklingen av ditt budskap ovenfor den målgruppen du ønsker å snakke til.

Noen klassiske vinklinger og råd er:

Nyheter

Nyheter selger. Jo større nyheten er, jo størr oppmerksomhet og interesse vekker den. Spesielt nyheter som vi oppfatter som nære i tid, sted og relevans. Selv om nyheter alltd vekker større oppmerksomhet enn andre budskap tiltrekks vi først og fremst av dårlig nyheter fremfor gode nyheter, såfremt den gode nyheten ikke berører oss direkte. Dårlige nyheter er imdlertid sjelden en fordel for deg (virksomheten) og er derfor noe vi aldri tar initativ til å komme med, med mindre vi kan snu den til noe svært positivt for oss.

Folk elsker imidlertid produktnyheter og mange ønsker å være tidlig ute og prøve ut nye ting før den store majoriteten våkner opp og følger etter. Har du en nyhet å fortelle om er du nesten garantert å få større oppmerksomhet og interesse rundt budskapet ditt enn om du ikke hadde noen nyheter å komme med.

Det gjelder derfor å utnytte dette momentumet og fortelle leserne om nyhetene, for så be dem foreta seg noe (call-to-action). F.eks. få dem til å be om å bli kontaktet av en selger, laste ned whitepapers, prøve ut en demo eller få dem til å bestille allerede nå for å være sikker på å få denne nyheten før alle andre. Folk som ønsker å være tidlig ute vil utnytte anledningen og følge oppfordringen til å foreta en handling nå istedenfor å vente på de andre.

Tilbud

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.