Domene og webhotell fra OnNet.no

Møte på kontor
Bilde: unsplash.com

Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet.

Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet kan deles inn i 8 faser, alt er avhengig av hva slags kjøp det er snakk om. Når det gjelder nyanskaffelse av et produkt, følger man gjerne alle fasene. Men ved et rent gjenkjøp gjelder bare enkelte av fasene.’

De 8 stegene i den rasjonelle kjøpsprosessen på bedriftmarkedet er:

1. Registrering av behov

Vi har alle ulike behov i våres hverdag. Disse behovene kan noen ganger komme i jobbsammenheng eller for eksempel i skolesammenheng. Jeg for eksempel jobber på et gamlehjem på Geilo, og her registrerer jeg flere behov daglig. Behovet for å ha ekstra bemanning for at pasientene skal ha det bra, og behov etter gode muligheter og fasiliteter for dem. Ved min ungdomsskole hadde vi også noe som kalles for smart board som en tavleløsning. Da hadde lærerne og de ansatte ved skolen sett behovet etter dette for å gjøre hverdagen deres lettere under undervisningen. Er det noen av dere som har en jobb der dere ser noen behov? I så fall hva slags behov er det som er nødvendig?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.