Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 17 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


trade-promotionMange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Med trade promotion menes markedsaktiviteter hvor en produsent, importør, agent eller grossist setter i verk ulike aktiviteter for å stimulere til høyere salg i neste mellomledd.

Ønsker man å utvikle slike sider, bør det komme tydelig frem hvilke fordeler brukeren oppnår ved å registrere seg, og ofte er det nyttig med kampanjer/ konkurranser for å tiltrekke nye brukere.

Her legger man ut all relevant informasjon om pågående og fremtidige trade promotions aktiviteter. For eksempel: 

  • Aktivitetskalender – En oversikt over alle planlagte aktiviteter i år.
  • Konkurranseregler – Hvem kan delta i konkurransen, hva går konkurransen ut på, hva er premien og i hvilket tidsrom går konkurransen.
  • Påmeldingsskjema – Må deltakerne melde seg på konkurransen, kan dette gjøres ved å fylle ut et standardsskjema som registreres i databasen til konkurransen.
  • Resultatskjema – Krever konkurransen at deltakerne må innrapportere ulike nøkkeltall, kan dette gjøre her gjennom å fylle ut et standardskjema som registreres i databasen til konkurransen.
  • Status – Hvem leder konkurransen så langt? Hvordan ligger jeg an i forhold til dem som leder? Skal slike konkurranser fungere som et incitament, må det være raskt og enkelt for deltakerne å holde seg orientert om hvordan de ligger an i konkurransen. Kan de ikke det vil de ikke føle konkurransen motiverende.
  • Invitasjoner – Ønsker bedriften å invitere mellomleddet til å delta på ulike hendelser. For eksempel en konferanse, et kurs, en tur eller en presentasjon, kan invitasjonen legges ut på disse sidene, sammen med et påmeldingsskjema som de kan fylle ut for å melde seg på turen, kurset, konferansen eller hva det måtte være.

Ettersom målet med trade promotions er å bli den prefererte leverandøren i mellomleddet og stimulere mellomleddet til å selge mest mulig av bedriftens produkter og tjenester gjennom sine distribusjonskanaler, holder det ikke bare å informere om alle mulige incitamenter bedriften har å bidra med og statusen på de pågående aktivitetene. Man må gå et steg videre og utvikle et kundesenter som inneholder all den fakta informasjon de vil måtte trenge i sin kundekontakt, dvs. alt fra tekniske spesifikasjoner og tegninger til bruksanvisninger og garantibestemmelser.

For at det skal være enklest mulig for dem å finne frem i alle disse dokumentene, bør de legges inn i en dokumentdatabase, sortert etter kategorier og med mulighet til å foreta ulike former for fritekst søk etter dokumentene man trenger.

I tillegg bør man utvikle en best mulig FAQ tjeneste, hvor de finner svar på de vanligste spørsmålene de måtte ha og hvor de kan stille spørsmål til bedriften ved å fylle ut et skjema som sendes til bedriften som en e-post melding.

Målet er her å dekke mellomleddets informasjonsbehov gjennom å utvikle en informasjonsbank som er bedre enn konkurrentenes tilbud. Dette fordi vi vet at de som utvikler det beste kundesenteret, vil øke mellomleddets opplevelser av hvilke kundeverdier de får når de handler med din bedrift. Jo bedre denne tjenesten gjøres, jo mer preferert vil din bedrift bli i deres bevisthet, samtidig som bedriften vil spare ressurser ved at antall telefonhenvendelser til bedriften for å få svar på produktrelaterte spørsmål blir vesentlig redusert.

Dernest gjelder det å legge til å mange dialog skapende tjenester til dette kundesenteret at mellomleddet forblir lojale selgere av bedriftens produkter. Dette ved å legge til tjenester som skal stimulere mellomleddet til høyest mulig besøksfrekvens. Jo oftere de kommer tilbake til bedriftens nettsider, jo mer lojale vil de bli til bedriften. For å få dette til bør man inkludere tjenester som: 

  • Quiz – Åpningssiden til ekstranettet bør inneholde en liten Quiz. Dvs. et spørsmål som bedriften stiller til brukerne av ekstranettet, hvor de kan svare ved å klikke på et av de oppgitte svaralternativene og automatisk få opp en graf som viser hvordan stemmefordelingen så langt er. Dette gir ikke bare bedriften nyttige svar på ting de lurer på, men engasjerer også brukerne og gjør at de kommer tilbake til siden.
  • Diskusjonsforum – Få ting  engasjerer folk mer enn et skikkelig diskusjonsforum, hvor de kan de kan diskutere med andre i samme situasjon, utveksle erfaringer og spørre andre om råd. Her kommer folk tilbake bare for å lese svarene de har fått fra de andre brukerne av denne tjenesten. M.a.o. en tjeneste som kan skape en svært høy besøksfrekvens som stimulerer kundelojaliteten.

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjonBedriftsblogg >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!