Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 26 av 34 artikler om Forretningsmodell

Lese tid (240 ord/min): 2 minutter

Denne forretningsmodellen vil si nettsteder som tjener penger på å selge annonseeksponering på egne sider. 

Dette er bare er en inntektsmodell og ikke en fullferdig forretningsmodell, da den ikke forteller noe om hvordan virksomheten gjør forretning. Den forteller bare hvordan inntektene genereres, altså er den kun en inntektsmodell.

Siden den kun er en inntektsmodell må den brukes i kombinasjon med en av de øvrige forretningsmodellene vi har gått igjennom i denne artikkelserien.

Lønnsomheten er avhengig av høy trafikk

Å leve av å selge annonser krever en meget stor brukermasse. Tjener man for eksempel 5 øre per sidevisning (dette betyr at man selger flere annonser på siden, og at annonsene faktisk blir solgt) er det enkelt å regne ut at det krever for eksempel 100.000 sidevisninger per måned for å tjene 5000 kroner. Å oppnå dette er ikke noe man gjør sånn over natta og 5000 kroner er ikke noe en person kan leve av heller. Annonsesalg er derfor ikke så lønnsomt som mange tror.

Salgsapparat

I tillegg til å ha trafikk, trenger man et salgsapparat som sørger for at annonsene faktisk blir solgt. Er man stor nok, har man egne selgere til dette. Har man ikke det, lønner det seg å knytte seg til et annonsenettverk, for eksempel Google Add Sense.

Brukes i ofte i kombinasjon med andre inntektsmodeller

Annonsesalg brukes ofte i kombinasjon med andre inntektssmodeller for å oppnå en totalt høy nok inntektsgrunnlag til lønnsom drift. Estudie som du leser nå kombinerer f.eks. AdSense inntekter fra Google med abonnement som inntektsmodell. 

Du leser nå artikkelserien: Forretningsmodell

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Selvbetjeningsnettsted som forretningsmodellFreemium som forretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsmodell
  • Verdiskapningprinsipper i økonomien
  • Forretningsmodellenes historiske utvikling
  • Forretningsmodell trender
  • Kjedesamarbeid
  • Business Model Canvas (BMC)
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud (verdiforslag)
  • Kunderelasjon
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodell som forretningsmodell
  • Leiemodell som forretningsmodell
  • Abonnement som forretningsmodell
  • Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell og markedsføringsstrategi
  • Agentur som forrretningsmodell og markedsføringskanal
  • Sirkulære forretningsmodeller
  • Delingsøkonomi (deling som forretningsmodell)
  • Digital plattform
  • Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)
  • Økosystem som forretningsmodell
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Selvbetjeningsnettsted som forretningsmodell
  • Annonsesalg som inntektsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • Patent
  • Nettverksmarkedsføring (MLM)
  • Innteksoptimalisering
  • Åpne forretningsmodeller
  • 3E modellen (Economi, Ecology & Ethics – en modell for bærekraftig utvikling)
  • ØKO-modellen – en sirkulær forretningsmodell
  • Bruksforlengelse som forretningsmodell
  • Samarbeidsforbruk (Collaborative Consumption)
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.