Norges rimeligste tilbyder!
.no domene = kr. 99/år
Webhotell/e-post = kr. 99/år

I forrige artikkel tok vi for oss hvordan vi bør gå frem for å tegne opp et prosesskart og lage et prosesskort til hver enkelt prosess i prosess systemet som står for verdiskapningen. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvordan vi bør gå frem for å analysere og kvalitetsikre disse prosessene for å oppnå et ønsket prosessresultat gjennom prosessforbedringer.

Hva er prosessforbedring?

 Når vi snakker om prosessforbedring mener vi:

“Hvordan vi skal gå frem for å forbedre virksomhetens kjerne-, støtte- og styringsprosesser (aktiviteter) for å oppnå en mer kostnadseffektiv verdiskapningsprosess og bedre tilfredsstille kundebehov”

For å kunne forbedre en prosess må vi vite hvilke prosesser vi har, deres funksjon, sammenheng med andre prosesser, prosessens styrker og svakheter. Noe som krever at vi må starte med å kartlegge og analysere prosessene våre før vi kan begynne å forbedre dem.

Under presenterer vi en modell bestående av 4 steg for å kartlegge og analysere en prosess. Modellen er hentet fra Direktoratet for Økonomistyring.

prosesskart-modell

Kartlegge prosessen

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg