Prosessforbedring
I forrige artikkel tok vi for oss hvordan vi bør gå frem for å tegne opp et prosesskart og lage et prosesskort til hver enkelt prosess i prosess systemet som står for verdiskapningen. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvordan vi bør gå frem for å analysere og kvalitetsikre disse prosessene for å oppnå et ønsket prosessresultat gjennom prosessforbedringer.
Hva er prosessforbedring?
Når vi snakker om prosessforbedring mener vi:
“Hvordan vi skal gå frem for å forbedre virksomhetens kjerne-, støtte- og styringsprosesser (aktiviteter) for å oppnå en mer kostnadseffektiv verdiskapningsprosess og bedre tilfredsstille kundebehov”
For å kunne forbedre en prosess må vi vite hvilke prosesser vi har, deres funksjon, sammenheng med andre prosesser, prosessens styrker og svakheter. Noe som krever at vi må starte med å kartlegge og analysere prosessene våre før vi kan begynne å forbedre dem.
Under presenterer vi en modell bestående av 4 steg for å kartlegge og analysere en prosess. Modellen er hentet fra Direktoratet for Økonomistyring.