Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 13 av 19 artikler om Språklige virkemidler

Substantivet kontrast betyr motsetning eller motstykke. Kontraster eller motsetninger forsterker hverandre og skaper spenning. I både enkle og sammensatte tekster kan du lage kontraster ved å sette motsetninger opp mot hverandre.

Kontrastering er et viktig virkemiddel ikke bare i skriftlige og muntlige tekster, men også i bildekunst, arkitektur, klesdesign, musikk og mange andre uttrykksformer.

Kontrastord

Vi kan skape mange slags kontraster i en tekst. For eksempel kan vi stille enkeltord opp mot hverandre. Slike ord kaller vi kontrastord. Kontraster som natt − dag, god − ond, liv − død er absolutte: Det ene begrepet utelukker det andre (NDLA).

Antonymer

Antonymer er ord som har motsatt betydning. Slike ord kan du ha bruk for når du skal lage kontraster. Lys og mørk er et eksempel på antonymer.

Oksymoron

Adjektiv som bittersøt og dritbra er satt sammen av to kontrastord, og kalles oksymoron (uttales oksimorån). Orda drit og bra er klare kontraster når de står hver for seg, men når vi setter dem sammen til et oksymoron, samarbeider orda på en ny måte. Det første leddet i sammensetninga forsterker nå det siste: Dritbra er mye bedre enn bare bra.

Forresten: Ordet oksymoron er faktisk selv et oksymoron. Det kommer fra gresk, og er satt sammen av orda oxýs (som betyr skarpsindig) og morós (som betyr dum, sløv) (NDLA).

Det gode og det onde

Kampen mellom det gode og det onde er vanlig i flere sjangre. I eventyr er personene for eksempel ofte snille eller slemme, kloke eller dumme, hjelpsomme eller late og vakre eller stygge. Det gode får sin lønn og det onde sin straff.

Kilder:

  • NDLA: https://ndla.no/subjects/subject:19/topic:1:195257/topic:1:2845/resource:1:1836
Du leser nå artikkelserien: Språklige virkemidler

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << SammenligningPersonifikasjon >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Språklige virkemidler
  • Stereotypier
  • Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde
  • Ordvalg
  • Slang og sjargong
  • Allusjon og intertekst
  • Gjentakelse
  • Humor
  • Ironi og sarkasme
  • Klisjé
  • Metafor
  • Sammenligning
  • Kontrast
  • Personifikasjon
  • Rim
  • Allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme
  • Eventyr
  • Historiefortelling
  • Myte
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.