Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 18 av 35 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted

Lese tid (240 ord/min): 2 minutter

Noe av det første vi må bestemme oss for når vi begynner med utformingstrategien er å bestemme oss for netttsidens struktur eller rettere sagt nettstedets struktur.

Med netttsiden struktur menes:

“hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen”.

Vi har her følgende valgmuligheter vi må ta stilling til:

Header og footer (topp- og bunnbar)

sidestruktur

Det første vi bestemme oss for er om vi skal ha en fast header knyttet til hovedsiden eller om vi skal både ha en fast header og footer med på alle sidene. Forskjellen mellom en header og footer kan forklares slik:

  • Header, også kalt toppbar: En fast bar som står øverst på alle nettsidene. Inneholder normalt nettstedets logo og navigasjonsmeny.
  • Footer, også kalt bunnbar: En fast bar som er plassert i bunnen på alle nettsidene, etter hovedsiden. Inneholder normalt kontaktinformasjon, copyright bestemmelser o.l. informasjon.

Med hovedside menes det området på siden som inneholder sidens unike innhold og som derfor endrer seg fra side til side, mens headeren og evt. footeren er fast innhold som ikke endrer seg.

Samtidig som vi bestemmer oss for om vi skal ha bare en header eller både en header og footer må vi bestemme oss for hva headeren og evt. footeren skal inneholde av fast informasjon.

Sidebar eller ikke?

sidestruktur

Neste spørsmål som må besvares er om nettstedet skal ha en sidebar eller ikke, og om denne skal plasseres på venstre eller høyre side av hovedsiden, alternativt på begge sider av hovedsiden. Dvs. at vi velger å sette inn en fast venstre- og høyre sidebar.

Samtidig som vi bestemmer oss for antall sidebarer og plasseringen av dem, må vi bestemme oss for hvilke faste elementer som skal inngå i dem for å skape den ønskede visuelle profilen.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Gestalt teorieneResponsiv design >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside og nettsted
  • Domene
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Nettsted plan (mål, strategi og tiltak)
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Nettstedets målgruppe
  • Nettstedets målsetting
  • Nettstedstrategi
  • Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets teknisk plattformstrategi
  • Nettstedets utformingstrategi
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Gestalt teoriene
  • Nettsidens struktur
  • Responsiv design
  • Nettsidens navigasjonsmeny
  • Prototype
  • Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
  • Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Nettstedet må integreres med sosiale medier
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.