agenturer.no

    Denne artikkelen er del 36 av 39 artikler om Endringsledelse

tilbakemeldingTilbakemelding eller feedback er retur av informasjon om resultatene av en prosess, aktivitet eller erfaring. Smith (2006) peker på at effektiv kommunikasjon i tider med endring dreier seg om å lytte. Tilbakemelding er altså en form for kommunikasjon som kan benyttes i for eksempel en endringsprosess. 

Tilbakemelding kan foregå oppover eller nedover i organisasjonsstrukturen. Tilbakemelding oppover i organisasjonen dreier seg om tilbakemelding fra underordnede til overordnede, mens tilbakemelding nedover i organisasjonene er motsatt fra overordnede til underordnede (Van Dierendonck et al., 2007). Dette dreier seg i hovedsak om tilbakemelding på ytelse, men kan også brukes til evaluering av for eksempel kommunikasjon i en endringsprosess.

Forskning viser at tilbakemelding fyller en rekke behov både for individer og for organisasjonen i forhold til: forbedret ytelse, redusert usikkerhet, forbedret selvbilde og med hensyn til måloppnåelse (Ashford og Cummings, 1983).

Det eksisterer en rekke metoder som kan benyttes for å oppnå tilbakemelding: skriftlig og verbal; store og små grupper; team og individuelt; formelt og uformelt. En populær metode har vist seg å være en såkalt ”sladre tavle”. Denne tavlen kan være en fysisk tavle eller en online versjon. I begge tilfellene fungerer den slik at endringsmottakere fritt kan skrive inn alt de har hørt om endringen. Deretter responderer endringsleder på de ulike notisene på tavlen (Smith, 2006).

Det er flere årsaker til at tilbakemelding har en viktig funksjon i endringssammenheng. For det første er det å motta tilbakemeldinger fra endringsmottaker nyttig for endringsleder og organisasjonen i forbindelse med evaluering og forbedringspotensial (Lewis, 2000b).

For det andre kan det gi endringsmottaker muligheter til å samle tilbakemeldinger om sin egen deltagelse i en endringsprosess (Lewis, 2000b).

Tilbakemelding kan også kanalisere motstand mot endring. Motstand som ignoreres av endringsleder kan føre til lite produktive sykler av makt kamp, mens endringsledere som finner måter å lytte til forvirrede, skuffede og kritiske endringsmottakere kan oppnå fordeler ved å høre deres synspunkt (Fairhurst, 1993; Lewis og Seibold; 1993, 1996).

Til slutt kan systemer for tilbakemelding skape muligheter for å gi liv til utdøende endringer (Lewis, 2000b).

Kilder:

  • http://www.bi.edu/PageFiles/139283/Kommunikasjon%20i%20endringsprosesser%20-En%20studie%20av%20en%20endringsprosess%20i%20SAS.pdf
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Endringsledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << EndringssamtaleMenneskelige reaksjoner ved organisasjonsendringer >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Endringsledelse
  • Markedsendringer
  • Organisasjonsendring
  • Organisasjonsutvikling
  • Personlig endring
  • Endringsmodeller
  • Den konseptuelle foretaksmodellen
  • Systemanalytisk Verdiledelse
  • Planleggingsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse
  • Systemanalytisk endringsledelse
  • Conner`s 8 endringsfaser
  • Kotters åtte faser for organisatoriske endringer
  • Lederens rolle og oppgaver i endringsprosessen
  • Endringslederens lederegenskaper
  • Reaksjoner på endring
  • Drivkrefter i endringsprosessen
  • Endringsmotstand (motkrefter)
  • En sjokktilstand skaper først en massiv endringsmotstand
  • Endringsmotstand ut i fra fire fortolkningsrammer
  • Endringskapasitet
  • Endringsplan
  • Diagnose av nå-situasjonen
  • Endringsstrategi tilnærming
  • Endringsstrategi
  • Strategi E / ”top-down”
  • Strategi O / ”bottom-up”
  • Bruk av konsulenter i endringsledelse
  • Kultur og endringsledelse
  • Bedriftsdemokrati og medarbeiderdeltakelse
  • Hvordan motivere ansatte til å gjøre endringer?
  • Translatørkompetanse
  • Visjonens betydning for endringen
  • Internkommunikasjon
  • Sosiale forklaringer i endringsledelse
  • Endringssamtale
  • Tilbakemeldingens betydning i endringsprosessen
  • Menneskelige reaksjoner ved organisasjonsendringer
  • Rekruttering og opplæring i endringsprosesser
  • Best Practices i endringsledelse