Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 25 av 40 artikler om Digital markedsføring >> SEO

file-not-found

Hva er en 404 (File Not Found) side?

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren din hvis en side nettleseren din spør etter ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt. F.eks. en brutt link, en fil som er blitt slettet, fått nytt navn, er flyttet eller har endrede filrettigheter (404 er en HTTP status kode som er definert her status code definitions, document RFC 2616 of W3C). 404 sidens funksjon er med andre ord å fortelle dem som prøver å finne denne URLen at webserveren ikke klarer å finne eller vise siden.

Lag dine egne 404 sider!

Det er å anbefale at du lager dine egne 404 sider, slik at du ikke mister trafikk/besøkende, rangering og salg. Det gjelder selv å bli klar over at man har sider med brutte lenker o.l. slik at man kan rette problemene og hjelpe dem som kommer til 404 sider til å finne den siden de leter etter. Gjøres ikke det forsvinner de til en konkurrerende side og du mistet kanskje en potensiell god kunde. Ikke hver deg bekjent av de standard webserver genererte 404 sidene du har sett så alt for ofte.

Gode SEO råd om hva en 404 side bør inneholde

Lag din 404 side som en standard HTML side, slik at du kan lage den 100% slik du vil og er sikker på at den kan vises i alle nettlesere. Følg disse rådene for selve innholdet:

  • Fortell dem som får denne siden i klartekst at siden de leter etter ikke kan bli funnet. Bruk et språk som er enkelt, vennlig og inviterende for å prøve et av forslagene dine for å løse problemet inviting.
  • Lag gjerne en flerspråkelig versjon – englsk og norsk er et minimum.
  • Sørg for at din 404 side har samme design, utseende og følelse som resten av nettstedet ditt.
  • Sørg for at det er en måte for brukerne å raportere til deg at de har kommet til en side som ikke eksisterer, slik at du blir klar over problemet og kan eliminiere det. Legg ved en e-postadresse, en knapp de kan klikke på for å sende deg en melding om dette eller ligende.
  • Lag en link til forsiden til ditt nettsted og til en kontakt oss side.
  • Vurder å lag en link til dine mest populære sider og til FAQ, da det ofte er noe av dette de kanskje leter etter.
  • Lag en tilbakeknapp – en liten java kommando gjør dette for deg, slik at dine besøkende kan gå tilbake til forrige side og klikke på en av de andre linkene. Ikke mist dem eller gjør det vanskelig for dem å navigere rundt på dine nettsider.
  • Sørg for at din 404 side ikke kommer opp i Google sine søkeresultater. Sørg for at din webserver returerer en nøyaktig 404 HTTP status kode når en manglende side blir spurt etter.
  • Bruk en Enhance 404 widget for å inkludere en søkeboks dine besøkende kan bruke for å finne nyttig informasjon – det vil si den informasjonen de leter etter.
  • Lag en link til en sitemap for å hjelpe de besøkende å få en oversikt over ditt nettsted og finne det de leter etter.
  • Ikke inkluder reklame – det er ille nok å komme til en side som ikke eksisterer.
  • Bruk Google sitt Change of Address verktøy for å fortelle Google om dette.
  • Ikke bruk noen for for redirect. La de besøkende lese hele siden og velge selv hva de vil gjøre. Ikke gjør dem unødvendig forvirret med en automatisk redirect til en side som ikke har noe med det å gjøre som de klikket på.
  • Sørg for at din 404 side er på mer enn 512 bytes, eksklusive bilder. Internet Explorer versjon 5 og under viser ikke 404 sider som er under 512 byte.
  • Sjekk at din 404 side vises korrekt i alle nettlesere.

Hvordan sette opp og publisere min egen 404 side?

De fleste kontrollpanel inneholder en knapp til en side/funksjon som gjør det mulig for deg selv å sette opp en egen 404 side ditt nettsted. Logg inn på kontrollpanelet til ditt webhotell for å sette linken til din egen 404 side i HTML-format. Har du et Linux webhotell kan du legge inn følgende kode i htaccess filen til hele ditt nettsted: ErrorDocument 404 /AnErrorPage.html Bytt ut “AnErrorPage.html” med navnet på din egen fil og stien til denne filen. Er stien og/eller filnavnet feil vil 404 siden ikke bli vist. Sjekk derfor at siden virker etter at du harlagret htaccess filen.

Eksempler på 404 error sider:

BBC – CNN – Apple – OrangeCoat – http://www.orangecoat.com/a-404-page.html

Inkluder Google Analytics i din 404 side og sjekk din besøksstatistikk.

Ved å inkludere Google Analytics og ligende verktøy i din 404 feilmeldingsside får du informasjon om hvor mange ganger en slik side forekommer, fra hvor, hvor gikk de deretter, hvor mye tid brukte de får de gikk videre, og mye mer. Et uunværlig gratis verktøy for å eliminere fremtidige 404 error meldinger. Sjekk din besøksstatistikk. Den forteller deg ofte hvor mange ganger 404 error meldinger forekommer, pluss en del tilleggsinformasjon. ‘

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Responsiv designSEO : Mappe og filstruktur >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.