Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 3 av 7 artikler om Telemarketing

Vanligvis skiller vi mellom to former for telemarketing :

Utgående telemarketing (Outbound)

Outbound telemarketing vil si at en telefonoperatøren/selgeren ringer til en målgruppe som er plukket ut på forhånd.

Inngående telemarketing (Inbound)

Inbound telemarketing er en betegnelse som brukes når vi via andre media-kanaler oppfordrer folk til å ringe salgsorganisasjonen.

Disse to grunnformene kan kombineres, mens gjennomføringen kan skje på mange forskjellige måter.

F.eks. kan salgsorganisasjonen bruke sine egne selger eller de kan leier inn telefonselgere fra et profesjonelt telemarketing – byrå, eventuelt bygger opp sin egen telemarketing avdeling som skal avlaste og hjelpe den ordinære salgsstaben. For å anskueliggjøre de ulike kombinasjonsmulighetene som finnes har vi lagt modellen som er vist under.

Du leser nå artikkelserien: Telemarketing

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Fordeler og ulemper ved telemarketingInngående telemarketing (telefonsalg) og innkommende samtaler >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Telemarketing (telefonsalg)
  • Fordeler og ulemper ved telemarketing
  • Telemarketing former
  • Inngående telemarketing (telefonsalg) og innkommende samtaler
  • Utgående telemarketing (telefonsalg)
  • Samtaletyper/telemanus
  • Krav til et arbeidsmiljø og -atmosfære i en telefonsalg organisasjon
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.