Domene og webhotell fra OnNet.no

Hvorfor gjennomføre kunde- og kontaktanalyser?

For å lykkes i salg må man kontinuerlig gjennomføre kunde- og kontaktanalyser.

Analyser som skal gi svar på de to grunnleggende spørsmål:

  • Hvilke kunder og kundeemner skal jeg kontakte ? (Hvilke kunder skal kvalifiseres/diskvalifiseres ?)
  • Hvordan skal jeg angripe kunden eller kundeemnet ? (Hvilken salgsstrategi skal jeg velge ?)

Det første spørsmålet skal kundeanalysen gi svar på, mens kontaktanalysen skal gi svar på det siste.

Hva er en kunde- og kontaktanalyse?

Kundeanalysenes funksjon er m.a.o. å skaffe oss informasjonen vi trenger for å kunne plukke ut de mest lønnsomme kundene, mens kontaktanalysens formål er:

“Å kartlegge kundens behov, problemer, ønsker, krav, forventninger og preferanser gjennom å studere deres organisasjon og markedssystem, med det mål å identifisere referansepunkt som gjør det mulig å velge en salgsstrategi og salgstaktikk som vil kunne nå det overordnede målet med påvirkningsforsøket.”

Hvilke forhold inngår i en kundeanalyse?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.