Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Hvorfor gjennomføre kunde- og kontaktanalyser?

For å lykkes i salg må man kontinuerlig gjennomføre kunde- og kontaktanalyser.

Analyser som skal gi svar på de to grunnleggende spørsmål:

  • Hvilke kunder og kundeemner skal jeg kontakte ? (Hvilke kunder skal kvalifiseres/diskvalifiseres ?)
  • Hvordan skal jeg angripe kunden eller kundeemnet ? (Hvilken salgsstrategi skal jeg velge ?)

Det første spørsmålet skal kundeanalysen gi svar på, mens kontaktanalysen skal gi svar på det siste.


Hva er en kunde- og kontaktanalyse?

Kundeanalysenes funksjon er m.a.o. å skaffe oss informasjonen vi trenger for å kunne plukke ut de mest lønnsomme kundene, mens kontaktanalysens formål er:

“Å kartlegge kundens behov, problemer, ønsker, krav, forventninger og preferanser gjennom å studere deres organisasjon og markedssystem, med det mål å identifisere referansepunkt som gjør det mulig å velge en salgsstrategi og salgstaktikk som vil kunne nå det overordnede målet med påvirkningsforsøket.”

Hvilke forhold inngår i en kundeanalyse?

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.