Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

I denne artikkelserien lærer du hva markedsegmentering er, hvorfor det lønner seg å segmentere ett marked, hvordan det kan segmenteres og hvordan du går frem for å segmentere ditt marked for å finne dine mest lønnsomme markedsegmenter.

agenturer.no

I praksis er det umulig å betjene alle menneskene i et marked. Til det er forbrukerne for ulike. Men i et større marked er det alltid flere kunder som har de samme behov, ønsker eller felles karakteristika.

For å skille disse fra hverandre benytter man seg av det som på fagspråket heter segmentering.

Hva er segmentering?

Segmentering er en teknikk som går ut på:

å splitte et total markedet opp i flere heterogene del-markeder som hver for seg har visse innbyrdes fellestrekk (homogenitet).

Eller som Gunnar Sætrang og Trond Blindheim sier det i “På talefot med forbrukeren” (1991):

“Segmentering betyr å klassifisere forbrukere etter sosio-økonomiske, sosio-kulturelle og individuelle egenskaper. Det dreier seg om å identifisere individuelle eller grupper av forbrukere som er interessert i eller ikke interessert i et bestemt produkt”

Et marked kan deles opp i homogene grupper som innbyrdes er hetrogene

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg