Norges rimeligste tilbyder!
.no domene = kr. 99/år
Webhotell/e-post = kr. 99/år

agenturer.no

Verdens mest verdifulle selskaper er alle digitale plattformer idag. Ifølge Forbes er fem av
de seks mest verdifulle globale selskapene digitale plattformleverandører. Eksempler på digitale plattformer er Amazon, Apple, Google, Microsoft, Facebook, Alibaba og Netflix, mens Finn.no og Vips er de mest kjente norske digitale plattformene.

At det er mulig å skape enorme verdier gjennom å bygge opp digitale plattformer er det heller ingen tvil om. Bare Apples verdi er drøyt fem ganger det norske statsbudsjettet.

Ikke en teknologi, men en forretningsmodell

De digitale plattformer er ikke en teknologi som mange tror, men en forretningsmodell som er godt egnet som et økosystem. Digitale plattformer er en forretningsmodell fordi plattformen skaper skaper verdier gjennom å fasilitere transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, f.eks. forbrukere og leverandører.

Hva er en digital forretningsmodell?

Som vi har vært inne på tidligere i denne artikkelserien beskriver en forretningsmodell hvordan virksomheten produserer og selger sine produkter og tjenester. De digitale forretningsmodellene skiller seg ut fra de tradisjonelle ved at de baserer seg på digital teknologi. Derfor navnet digitale forretningsmodeller.

For de aller fleste virksomheter er det snakk om grader av digital forretningsmodell. Så langt vet jeg ikke om noen virksomheter som tjener penger kun gjennom bruk av digital teknologi og digitale systemer og nettverk.

To av de mest framtredende digitale plattformene og forretningsmodellene i denne trenden er Airbnb og Uber. To nye selskaper som kobler sammen private tilbydere og kjøpere, til henholdsvis boligutleie og transporttjenester, på nye måter for å løse gamle behov gjennom å bygge forretningsmodellen sin på å kombinere delingsøkonomi med digital teknologi på en ny måte

Rachel Botsman (2015) beskriver dette fenomenet som: ”The reinvention of traditional market behaviors – renting, lending, swapping, bartering, gifting – through technology, taking place in ways and on a scale not possible before the internet”.

Drivkreftene til de digitale plattformene

Veksten innen digitale plattformer har så langt vært drevet av fire teknologier;

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg