agenturer.no

I denne artikkelserien lærer du alt du trenger å vite om kriseledelse og hvordan du utfører vellykket kriseledelse i praksis.

Hvorfor kriseledelse?

Alle virksomheter i privat og offentlig sektor kan komme i krisesituasjoner, f.eks. ulykker, streik, naturkatastrofer e.l., der arbeidet stopper helt eller delvis opp, og der medias interesse om årsaker og virkninger tar helt uvante proporsjoner.

Medias interesse kan i verste fall gå ut over virksomhetens omdømme (renommé), og især for virksomheter som ikke har forberedt seg på slike eventualiteter.

Alle virksomheter trenger derfor en kriseplan de har utarbeidet før krisen oppstår og som forteller de ansvarlige i virksomheten hvordan eventuelle kriser skal håndteres for å redusere skadeomfanget og sørge for at den ikke skade virksomhetens omdømme.

Annonse

Hva er kriseledelse? 

Kriseledelse er:

en fellesbetegnelse for for alle tiltak en virksomhet iverksetter for å sikre korrekt krisehåndtering når en krise oppstår.

En begrep som omfatter tre hovedfaser:

før, under og etter krisen.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg