Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

I denne artikkelserien lærer du alt du trenger å vite om kriseledelse og hvordan du utfører vellykket kriseledelse i praksis.

Hva er krise?

Alle kan bli rammet av en krise, f.eks. en ulykke, streik, naturkatastrofe e.l. Enkelte ganger rammer en krise ikke bare noe som skjer ett sted, men hele verden. Noe som f.eks. var tilfelle ved Covid pandemien.

Les mer: Hva er en krise?

Når vi snakker om en krisesituasjon mener vi situasjoner der arbeidet stopper helt eller delvis opp som et resultat av en uforutsett hendelse, og hvor medias interesse om årsak og virkninger tar helt uvante proporsjoner. Hvordan vi håndterer disse krisene er helt avgjørende for hvordan folk oppfatter krisen og hvordan krisen vil påvirke virksomhetens omdømme.

Les mer: Krisehåndtering


Hvorfor kriseledelse?

Håndteres en krise på en dårlig måte vil krisen ødelegge virksomhetens omdømme (renommé) i lang tid fremover. Kanskje i så stor grad at bedriften går konkurs. Av den grunn trenger enhver virksomhet en kriseplan som angir hvordan potensielle kriser skal håndteres for å redusere skadeomfanget og sørge for at krisen ikke skader virksomhetens omdømme.

Hva er kriseledelse? 

Kriseledelse er:

en fellesbetegnelse for for alle tiltak en virksomhet iverksetter for å sikre korrekt krisehåndtering når en krise oppstår.

Tiltakene i kriseplanen omfatter hva som gjøres i tre hovedfaser:

før, under og etter krisen.

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.