agenturer.no

    Denne artikkelen er del 24 av 37 artikler om Historisk utvikling på ledelse

I 1990-årene ble det viktig for folk flest å ha utfordrende og utviklende arbeidsoppgaver, samtidig som det ble viktig å vite hvorfor man gjør det man gjør.

Tjenestenæringen blir nå den dominerende faktoren

Mens hovedtyngden av arbeidsplasser frem til 1990-tallet var innen industrien og varehandelen, er de flest nye arbeidsplassene fra 1990-tallet og utover innen service og tjenestesektoren og ikke innen varehandelen. Dette skaper en kraftig dreining i hvordan vi må organisere virksomhetene våre og måten vi leder dem på.

Som et resultat av denne dreiningen og større forventninger om mer utfordrende arbeidsoppgaver gjorde at vi fikk en dreining fra å tenke transaksjonsledelse til å tenke transformasjonsledelse. Mot slutten av 1990-tallet etablerer transformasjonsledelse som den dominerende ledelsefilosofien i Norge.


Systemteorier

Sytemteorien som ble utviklet på 70-tallet ble nå videreutviklet og fokusområdene ble endret fra organisasjon og ledelse av aktiviteter til selve prosessen. En klart ledelsefilosofisk gjennombrudd ved at vi så på virksomheten som et kompleks prosess system bestående av en mengde prosesser som må samordnes til en helhetlig verdiskapningprosess for å skape de kundeverdiene vi har lovet kunden og tilfredsstille deres forventninger til sluttresultatet.

Prosessteorier

Prosessteoriene gjorde sitt inntok siste halvdel av 1980-tallet og revolusjonerte måten vi så på verdiskapningprosessen og dens ressursbruk gjennom teorien om Total Quality Managment (total kvalitetledelse). En prosessteori som ble komplimentert på begynnelsen av 1990-tallet av Six Sigma og Lean prosessfilosofi som forklarte Toyota sin mangeårige suksess med å produsere verdens mest driftssikre kvalitetbiler år etter år, gjennom å fokusere på totalkvaliteten i alle verdiprosesser og eliminere sløsing i alle prosesser.

I 1987 kom den første ISO-standarden. En standard for kvalitetsikring og ledelse som raskt ble adoptert av alle større selskaper som ønsket å kunne levere et kvalitetsprodukt til et globalisert marked utover på 1990-tallet. Senere på 1990-tallet kom EFQM modellen ( European Foundation of Quality Management ) som var helhetlig ledelsteori for kvalitetsikring av verdiskapningprosessen.

En annen viktig prosessteori som kom på 1990-tallet var Business Process Reenginering. En ledelseteori som går ut på å radikalt oppdage alle aktiviteter, prosesser, samhørighetforhold og koblinger i hele verdikjeden og i alle forretningsprosesser. Teorien blir raskt utropt som løsningen for alle som ønsker å oppnå radikale resultatforbedringer på 1990-tallet.


Balansert målstyring

I 1992 kom de 2 første artiklene om balansert målstyring (Balanced ScoreCard), hvor oppmerksomheten ble flyttet fra det diffuse som var ukontrollerbart og udefinerbart til å skulle operasjonalisere alle virksomhetsmål og strategier som målbare resultatmål, hvor alle resultatmål var et resultat av et årsak-virkning forhold. Dette var et kvantesprang i å kunne utvikle motiverende målbare resultatmål som man kunne lære av for alle deler av virksomheten og for såvel divisjoner, avdelinger, grupper og enkeltindivider i virksomheten. Balansert målstyring tilførte moderne ledelse et viktig strategisk- og operativt styringsverktøy og ble derfor svært populært å ta i bruk fra slutten av 1990-tallet.

Nytt perspektiv på organisasjon & ledelse

I 1994 utga de 2 amerikanske Harward proffessorene Bolman & Deal sin bok “Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse“, hvor de trekker sammen ledelses tenkningen frem til da. De forklarer at alle teoriene vi har vært igjennom over inneholder en del av sannheten, men at ledelse er situasjonsbestemt. En dyktig leder bør derfor beherske flest mulig av disse ledelseteoriene og velge den fortolkningsrammen som passer den gitte situasjonen best.

De trakk utviklingen sammen til 4 fortolkningsrammer og introduserte samtidig en femte fortolkningsramme som gikk på tvers av de fire første. En dyktig leder vil integrere alle disse 5 fortolkningsrammene og velge en lederstil og løsning på problemet som inneholder elementer fra alle 5 fortolkningsrammene i sin leting etter den beste løsningen på problemet, argumenterte de. En fortolkningsramme Kjetil Sander videreutviklet 20 år senere når han utviklet sin teori om Systemanalytisk Verdiledelse.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Historisk utvikling på ledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Den symbolske rammenTransaksjonsledelse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Ledelseteorienes historiske utvikling
  • Ledelseteorier før 1900: Teorier for generaler og religiøse ledere
  • Buddhismen (Fakta, religion og atferd)
  • Sun Tzu sin ledelsesteori
  • Great Man teorien
  • Ledelseteorier før 1930: Den klassiske læren
  • Administrasjonteorien til Fayol (den klassiske læren)
  • Scientic Managment (rasjonaliseringsbevegelesen)
  • Byråkratiteorien til Max Weber
  • Ledelseteorier på 1930 – tallet: Human relation bevegelsen
  • Human Relation Bevegelsen
  • Ledelseteorier på 1950-1960-tallet
  • Organisasjonen som et åpent sosio-teknisk system
  • Målstyring (MBO = Managment By Objectives)
  • Ledelseteorier på 1970-tallet
  • Mintzberg`s 10 strategi skoler
  • Profesjonell ledelse (Aker-modellen til George Kenning)
  • Just in time – som forretningsmodell og produksjonsstrategi
  • Den politiske rammen
  • Ledelseteorier på 1980 – tallet
  • Situasjonsbestemt ledelse
  • Aksjonsvitenskap (“Action Science”) og organisasjonslæring
  • Den symbolske rammen
  • Ledelseteorier på 1990 – tallet: Helhetlig syn på ledelse
  • Transaksjonsledelse
  • Transformasjonsledelse
  • Total kvalitetsledelse (TQM)
  • Six Sigma og kvalitethjulet (PDCA)
  • Lean – en prosessfilosofi
  • ISO standarden
  • EFQM modellen ( European Foundation of Quality Management )
  • Business Prosess Reengineering
  • Balansert målstyring
  • Bolman & Deal`s fire fortolkningsrammer
  • Ledelseteorier etter år 2000: Nettverk og verdibasert ledelse
  • Systemanalytisk Verdiledelse
  • Hva kan vi lære av ledelsesteoriene?