Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 24 av 26 artikler om Produkt

GE McKinsey-matrisen er en produktporteføljeanalysematrise for en kompleks produktportefølje.


Hva er GE McKinsey matrisen?

GE McKinsey matrisen er:

“et beslutningverktøy for å avgjør hvilke produkter i produktporteføljen virksomheten skal investere i, holde og beskjære”.

GE McKinsey matrisen formål

GE McKinsey matrisen er:

“et analyseverktøy for å sikre at virksomheten vokser med en optimal avkastning”.

Matrisen forteller oss hvilke produkter virksomheten bør støtte ved å investere penger i dem, hvilke produkter de bør holde som de er, og hvilke de bør beskjære fordi de ikke virker så godt som vi trodde.

9 boksmatrisen

ge-mckinsey

GE Mckinsey-matrisen består av to hovedvariabler:

  1. “Markedsattraktivitet” (X-aksen)
  2. “Forretningsenhetens styrke” (Y-aksen)

GB McKinsey-matrisen settes opp ved å gi alle produktene en verdi for markedets attraktivitet og forretningsenhetens styrke. Skalaen for disse to måleparametrene går fra høy til medium og lav. Når dette er gjort plotter vi resultatene inn i matrisen som er vist over.

GE Mckinsey-matrisen er også kjent som den ni boksmatrisen, fordi i grafen er det ni bokser hvor produktet kan plottes.

3 hovedsstrategier

Når produktet er plottet inn i matrisen kan vi bestemme hvilken strategi vi skal velg for produktet. Her kan vi velge mellom 3 hovedstrategier i GE McKinsey-matrisen:

  1. Vekst
  2. Hold
  3. Høste

Vekst – Hvis forretningsenheten er sterk og har en høy markedsattraktivitet satser vi på en vekststrategi. Dette betyr at vi er klare til å investere en høyere prosentandel av ressursene i disse forretningsområdene eller produktene enn de øvrige forretningsområdene eller produktene (avhengig av hva vi vurderer).

Hold – Hvis forretningsenhetens styrke eller attraktivitet er gjennomsnittlig velger vi en hold strategi hvor vi ikke gjør noe som helst. Vi fortsetter som før. Strategien er her å vente for å se om markedsmulighetene endres eller om forretningsenhetens styrke vil  øke igjen.

Høste – Hvis forretningsenheten er svak eller markedet er lite attraktivt, enn vi enten selge eller likvider virksomheten eller produktet. Tjener vi fortsatt penger her satser vi på å trekke ut så mye fortjeneste som mulig på kortest mulig tid. Det beste tiltaket i dette tilfellet er å høste og reinvestere pengene i forretningsenheter som er i vekst.

Utfordringer for GE McKinsey-matrisen

Som alle andre strategier har GE McKinsey-matrisen sine egne utfordringer. Noen av dem er nevnt nedenfor.

  1. Fastsettelse av markedet attraktivitet er en tøff oppgave. På slutten av dotcom-bølgen var nettmarkedet minst attraktivt, men se hvor nettmarkedet er nå.
  2. På samme måte er det vanskelig å bestemme styrken til forretningsenheten og veie den mot attraktiviteten. Dermed, hvis variablene ikke samsvarer riktig, kan vi velge en vekst strategi i en situasjon hvor vi burde valgt en hold-strategi og på den måten kaste bort unødvendige ressurser på denne forretningsenheten.

GE McKinsey-matrisen er en forbedring i forhold til BCG-matrisen. Når BCG-matrisen bare har 4 kvadranter med fokus på forretningsenhet og markedsandel, er McKinsey-matrisen et finere eksempel på å kartlegge de faktiske markedsforholdene mot selskapene som kan oppstå i dagens marked.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Produkt

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Portfoliomatrise (BCG matrisen)Ekspansjonmatrisen >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Produkt
  • Produktklassifisering
  • Homogene og hetrogene produkter (marked)
  • Substitutter og komplementære produkter
  • Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)
  • Produkthierarkiet
  • 5 Produktnivåer
  • Basis produktet
  • Det konkrete produkt
  • Det utvidede produktet
  • META produktet (merkevare og posisjonering)
  • Det potensielle produktet
  • Service – et tillegg til produktleveransen
  • Opplevelsespyramiden
  • Verditilbud
  • Produktkvalitet
  • Produktets livssyklus
  • Produktsortiment og sortimentpolitikk
  • Emballasje
  • Produktanalyse
  • Produktstrategi
  • Produktkart
  • Portfoliomatrise (BCG matrisen)
  • GE McKinsey-matrisen
  • Ekspansjonmatrisen
  • Selementanalyse