Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er behovsdrevet innovasjon?

Behovsdrevet innovasjon handler om:

å forstå brukerens eksisterende og fremtidige behov, og vektlegge dette gjennom hele innovasjonsprosessen for å skape verditilubd som dekker behovene bedre og rimeligere enn idag.

Behovsdrevet innovasjon er viktig, da den eneste grunnen for en kunde å kjøpe et produkt eller tjeneste er fordi det dekker et følt behov som oppfattes som så viktig at det er verdt å bruke tid og penger på å kjøpe et bestemt produkt eller tjeneste for å få dekt dette behovet. Å ta utgangspunkt i kundens følte behov som oppfattes som så viktig at det er verdt å bruke tid og penger på å kjøpe et verditilbud som dekker det, er derfor et godt utgangspunkt for all innovasjon.

Behovsdrevet innovasjon benyttes fordi brukerne sitter inne med kunnskap, erfaringer og kompetanse om sine behov som leverandøren selv ikke har. Det er heller ikke sikkert at kunden og topp-ledelsen i et selskap har den samme oppfattelsen av hvilke behov som er viktige, hvilke krav og forventninger produktet eller tjenesten må oppfylle og hvilke egenskaper det må ha for å bli valgt. Noe som kan få katastrofale følger. For å være på den sikre siden er det lurt å ta med kunden i innovasjonsprosessen og ta utgangspunkt i deres viktige behov som virksomheten kan oppfylle når innovasjonsprosessen skal starte. Dette for å være sikker på at vi ender opp med en innovasjon som kunden faktisk vil ha og velge fremfor konkurrentenes verditilbud.

Krever behovsinnsikt og forståelse

For å kunne lykkes med en behovsdrevet innovasjonsprosess er det en forutsetning at man vet hva et behov er, hva som skiller et behov fra et motiv og målobjekt, hvilke behov vi har og hvorfor disse behovene er viktige. Dette er basiskunnskapen alle som skal jobbe med behovsdrevet innovasjon må beherske. Vi anbefaler derfor at du starter med å lese vår artikkelserie om behov før du leser videre, hvis du ikke allerede har denne innsikten.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.