Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 34 av 41 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Hvis du har lest alle artiklene i denne artikkelserien om søkemotoroptimalisering (SEO) har du allerede lært hva du må tenke på når det gjelder dine On-Site SEO tiltak. Dvs. de tiltakene du selv kan gjøre på ditt eget nettsted. Vi avslutter denne delen av artikkelserien om SEO med en oppsummering av hva du må gjøre for å oppnå en Topp 10 plassering i SERP (Search Engine Result Page).

Teknisk SEO

Før du starter arbeidet med å søkemotoroptimaliseringen av dine landingssider bør du gå igjennom nettstedets tekniske aspekter for å forsikre deg om at det rent teknisk er søkemotoroptimalisert for Google.

SEO verktøy

For å kunne søkemotoroptimalisere dine WordPress nettsider må du først installere et SEO verktøy som gir deg de funksjonene du trenger å kunne gjøre de On-Site SEO tiltakene vi har beskrevet i denne artikkelserien. Velg her en våre anbefalte SEO-verktøy.

Domene

Hvis du ikke allerede har en etablert en virksomhet/merkevare kan det være en god ide å velge et domene som inneholder ditt viktigste søkeord, da Google benytter domene for å avgjøre hva nettstedet handler om. Dvs. hvilke søkeord nettsidene skal gi treff på i SERP. 

Er målgruppen “Norge” bør du velge et .no domene, mens du bør velge .com hvis målgruppen er “hele verden”. Dette er de topp-domene som gir deg best rangering i SERP. En .com nettside vil alltid tape mot .no, hvis målet er å nå norske brukere med en nettside skrevet på norsk. Motsatt vil en .no nettside alltid tape mot et .com domene når brukerne kommer fra andre land enn Norge og søker på engelsk.

Husk også at du ikke kan forvente en Topp 10 plassering i Google før domene minst er 6 måneder gammelt. Jo eldre domene er, jo mer pålitelig anses domene av Google. Forutsatt at det ikke tidligere er blitt flagget av Google om en “dårlig nabo”.

SSL

Google straffer nettsider som ikke har et SSL sertifikat som gjør det mulig å kjøre nettsidene over https:// protokollen istedenfor den usikre http:// protokollen. Sørg derfor for at nettsidene dine har et SSL sertifikat og at de svarer på https:// forespørsler og redirecter alle http:// forespørsler til https:// protokollen via en 301-redirect i .htaccess. Stadig flere hosting leverandører, f.eks. OnNet, tilbyr idag sine kunder et gratis SSL sertifikat når de kjøper et webhotell hos dem. 

Søkemotor vennlige teknologier

Styr unna alle teknologier som ikke er å anse som søkemotor vennlig, spesielt når det gjelder viktig innhold på siden. Respekter Google sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering. Unngå dublikatsider og styr derfor unna Cloaking og lignende teknikker.

Fil og mappestruktur

Alle landingssider bør ligge på root, f.eks. https://example.no/landingsside/.

Bygg ikke opp en mappestruktur som er mer enn 2 nivå dyp, da Google sjelden besøker sider som ligger mer enn 3 nivå under domenets root-nivå. Jo lengre ned i mappestrukturen siden ligger, jo lavere rangerer den også. Maks dybde er derfor: https://example/hovedkategori/underkategori/.

Inkluderer alltid nettsidens viktigste søkeord i filnavnet og mappenavnet, da Google vektlegger fil- og mappenavnet når sidens relevans på ulike søkeord skal vurderes. Sidens filnavn bør være identisk med sidens title-tag eller en forkortelse av den. Sørg samtidig at sidens URL er så kort som mulig, da korte URL-er rangerer bedre enn lage.

Hvilken fil og mappestruktur du ønsker å bruke angir du i WordPress under menyvalget “Innstillinger” og “Permalenker” i WordPress Dashboard. 

Breadcrumbs

Google elsker breadcrumbs, men det er også svært nyttig for brukeren. Breadcrumbs er verktøylinjen (klikkbare brødsmuler) som viser deg hvor du er på en side. Det gjør det enkelt for deg å finne ut hvordan du havnet der, og hvordan du kommer tilbake igjen.

Hastighet

Jo raskere sidene dine er, jo høyere rangerer de også i Google. Dette fordi Google prioriterer nettsider som er raske og brukervennlige fremfor trege sider som anses som lite brukervennlige av Google.

Legg nettsidene dine på en LiteSpeed web server som har en innebygd catche som øker nettsidenes hastighet 3-75 ganger i forhold til en tradisjonell Apache web server. Har du ikke en tilgang til en LiteSpeed web server må du installere en catche funksjon som en del av ditt nettsted for øke sidenes hastighet.

Sørg for at ingen av bildene er større enn nødvendig og komprimer dem så mye som mulig gjennom en av de mange bilde komprimerings programmene som finnes på nettet i dag. Fjern alle tillegg (plug-ins) du ikke bruker og hold antall aktive tillegg til et minimum, da sidens hastighet er avhengig av hvor mange og hvor tunge disse tilleggene er.

Responsiv design

Google straffer nettsider som ikke vises like godt på en mobiltelefon som på et nettbrett og dataskjerm. Sørg derfor for å velge et tema til ditt nettsted som er basert på responsiv design. Dvs. at formateringen av siden tilpasses automatisk etter brukerens skjermstørrelse. 

Sørg samtidig for at alle versjonene av nettsidene dine viser samme informasjon, da Google straffer nettsteder som viser forskjellig informasjon avhengig av størrelsen på brukernes skjermstørelse.

Site-map

Lag en site-map som automatisk sendes daglig inn til Google gjennom det SEO verktøyet du har valgt til ditt nettsted, slik at Google konstant blir holdt oppdatert om hvilke nye og endrede nettsider nettstedet består av.

Robot.txt

Robot.txt er en fil som er laget for søkemotorenes søkeroboter og forteller søkerobotene hvordan de skal indeksere nettstedet ditt. Sørg for at denne filen er korrekt konfigurert gjennom det SEO verktøyet du har valgt til ditt nettsted. Spesielt viktig er det her at du sjekker at nettstedet ditt ikke er markert med en “noindex” tag, da dette betyr at søkemotorene ikke skal indeksere noen av nettsidene dine.

Re-chapta

Hvis du gir brukerne muligheten til å legge igjen kommentarer eller fylle ut et skjema må du inkludere en re-chapta teknologi som gjør det umulig for spam roboter å poste spam meldinger på siden din. Søk i WordPress plug-ins artiv etter “re-chapta” for å finne et passende tillegg for ditt nettsted.

Sørg samtidig for at alle kommentarer som inneholder linker blir markert som “nofollow”, slik at kommentarene ikke ødelegger nettstedet og nettsidens link popularity.


Content SEO

Når teknisk søkemotoroptimalisering av nettsidene er ferdig gjenstår den viktigste og vanskeligste søkemotoroptimalisering jobben, nemlig å søkemotoroptimalisere innholdet til den enkelte siden for søkemotorene (Google). Husk i denne sammenheng at du aller helst kun bør ha et søkeord per side, og ikke flere enn maks. 3 søkeord per side.

De viktigste rådene i denne sammenheng er:

Title og metabeskrivelse

Title og meta-description taggen er den viktigste enkelt taggen i all søkemotoroptimalisering, da disse to taggene angir hvilken tekst som skal vises i SERP og er den viktigste kilden for å avgjøre hva en side inneholder.

Title taggen MÅ alltid angi nettsidens søkeord og den bør være så kort, beskrivende og entydig som mulig. Title taggen må være under 70 tegn, helst under 50 tegn. Aller helst bør sidens URL være identisk med title taggen og sidens hovedoverskrift (<h1>).

En god metabeskrivelse (meta-description) gjør det lettere for brukeren å forstå innholdet, og får flere til å kikke på og dele det.

Overskrift <h1> – <h3>

Sidens overskrift (title) bør være 100% lik sidens Title tag. Denne overskriften markerer WordPress automatisk som sidens første <h1> tag og er sidens viktigste overskrift. Ikke bruk mer enn en <h1> tag per side.

Teksten bør brytes ned i flere avsnitt med hver sin egen underoverskrift som markeres som en <h2> – overskrift. Underpunkter av denne overskriften må angis med en <h3> – overskrift. Alle overskriftene må inneholde sidens søkeord, da disse overskriftene er den viktigste enkeltfaktoren Google bruker for å avgjøre hva som er sidens søkeord.

Innhold

Hver overskrift må støttes opp av unikt, relevant og faktabasert innhold som støtter opp under overskriftene. Husk i denne sammenheng at “content is king“, dvs. at det er innholdet på siden som til syvende og sist avgjør hvilken rangering siden får i SERP. Er innholdet ikke på plass kan du gjøre alle andre SEO tiltak perfekt, uten at dette gir deg en TOPP 10 plassering i SERP.

Bruk derfor tid på å skrive unikt, relevant, faktabasert og interessant innhold for brukerne, hvor det viktigste innholdet presenterer først før de mindre viktige detaljene kommer lengre ned i teksten. Siden må inneholde mer enn 500 ord for å få en TOPP 10 rangering i SERP. Populære søkeord krever ofte 1.500-2.000 ord for å få en topp rangering.

Sjekk at nettsiden har en KeyWord Density (søkeord tetthet) på minst 5%. Dvs. at nettsidens søkeord går igjen i minst 5% av sidens tekst. Et minimum er at søkeordet angis i title-tag, h1-tag, 1-2 ganger i h2-tag og tilsvarende i brødteksten.

Bilder

Google kan ikke lese innholdet i bilder. Alle bilder må derfor utstyres med en ALT-tag som angir hva bildet viser. Disse ALT-taggene må inneholde sidens søkeord. Bildene bør også gis et filnavn som inneholder bildets søkeord.

Alt-taggen og filnavnet benyttes av Google i deres bildesøk. Googles bildesøk blir brukt av mange som heller vil scrolle seg gjennom bilder til de finner det som matcher det de leter.

Interne og eksterne lenker og ankertekst

Foruten at alle sider må være tilgjengelig gjennom en link fra nettstedets navigasjonsmeny er intern linking viktig. Det vil si at du linker de ulike sidene til nettstedet til hverandre, slik at Google finner alle viktige sider og skjønner hva som er de viktigste søkeordene til de enkelte sidene. Disse linkene må markeres som “dofollow” linker.

Marker all eksterne linker, dvs. linker til andre nettsteder, som en “nofollow” link. Dvs. som en link som Google ikke skal følge og vektlegge i sin beregning av link popularity. Ikke legg eksterne lenker i din navigasjonsmeny eller i heading / footer området på alle sider, da dette ødelegger nettstedets egen link popularity. 

Alle lenker må utstyres med en kort og beskrivende ankertekst som forteller søkemotorene og brukerne hvor de kommer hvis de klikker på linken. Dette er ekstremt viktig, da Google bruker ankerteksten for å avgjøre søkeordene til de enkelte sidene. 

Sjekk alle linker jevnlig og fjern alle døde lenker, da dette kan ødelegge sidens rangering. Dette fordi Google anser en side med mange døde linker som en side med dårlig brukeropplevelse.

Oppdater sidene jevnlig

Google vektlegger “ferskhet”. Noe som betyr at nettsidene sine må anses som en ferskvare som går ut på dato hvis de ikke holdes jevnlig oppdatert. Republiser dine poster og sider ved jevne mellomrom for å gi dem en nytt ferskhet stempel som igjen gir dem en høyere rangering enn gamle sider.

Off-site SEO

Hvis du har gjort alle ovenstående punkter og ennå ikke er i stand til å få en førsteside (TOPP 10) plassering i Google sine søkeresultater (SERP) på dine søkeord må du starte arbeidet med nettstedets Off-Site SEO. En fellesbetegnelse for alt vi gjør utenfor selve nettstedet for å øke nettstedets relevans og popularitet. 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << .htaccess tips alle webmastere bør vite omOff-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SEO rangering : Hva vektlegger Google ?
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • SEO : Konvertering – >> avgjør nettstedets lønnsomhet
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • Add-url : Få nettstedet indeksert i Google
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • SEO mål og aviksanalyser
  • SEO : Valg av søkeord
  • Landingsside
  • Call to action (CTA)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!