Domene og webhotell fra OnNet.no

Sosiale forklaringer
Photo by Priscilla Du Preez

Endring skaper usikkerhet

En organisatorisk endring skaper ofte en høy grad av usikkerhet for dem som blir påvirket. Denne usikkerheten er gjerne knyttet til om organisasjonen er i stand til å implementere endringen på en vellykket måte og på hvilken måte endringene får innvirkning på deres personlige mål (Isabella, 1990). 

Denne usikkerheten fører til et behov for informasjon. Denne informasjonen må komme fra endringslederen og topp-ledelsen som må bekrefte det endringslederen nettopp har sagt for å skape troverdighet blant de ansatte. For at informasjonen skal fremstå som troverdig må informasjonen som forklarer de planlagte endringene kommuniseres i forkant av de planlagte endringene – ikke etter at endringene har begynt.

Hvor mye informasjon som trengs og hva slags informasjon som trengs er avhengig av situasjonen og hva slags endring vi snakker om. Effekten av endringen vi kommuniserer er uansett avhengig av hvilken sosial forklaring vi gir endringsbehovet før endringene iverksettes.

Sosial forklaring (Social accounts)

Med sosial forklaring (Social accounts) menes:

“den forklaringen vil gir til dem som blir påvirket av endringen om våre handlinger eller beslutninger” (Cobb og Wooten, 1998).

Vi snakker med andre ord her om hvilken forklaring de som har ansvaret for planleggingen og implementeringen av endringen kommuniserer til de interessentene som blir berørt av endringen om årsaken til endringene.

Bruke av sosiale forklaringer er også et effektivt verktøy for å skape åpenhet omkring endring (Armenakis et al., 1993), tillit (Lines (2005) og til å redusere ødeleggende holdninger og atferd (Cobb og Wooten, 1998).

Former for sosiale forklaringer

Det finnes flere ulik former for sosiale forklaringer en leder kan benytte for å forklare sine beslutninger. I likhet med Cobb og Wooten (1998) deler Bies (1987) opp beslutningsforklaringene opp i fire ulike typer forklaringer: 

  • Kausale forklaringer
  • Ideologiske forklaringer
  • Refererende forklaringer
  • Beklagende sosiale forklaringer

Mest effektivt er det å kombinere flere av disse sosiale forklaringene når noe skal forklares og begrunnes (Cobb og Wooten, 1998).

Kausale forklaringer

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss