Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 12 av 31 artikler om Barneoppdragelse

I denne fasen får barnet etter hvert en stadig sterkere jeg-bevissthet og blir også mer oppmerksomt på og interessert i andre mennesker. Barnet gjennomgår samtidig en sterk fysisk, intellektuell og språklig utvikling, gjør en masse forskjellige ting og beveger seg nokså fritt rundt i miljøet. Babyen vil så mye!

2-åringen utforsker verden og sine nye ferdigheter og vil gjerne være selvstendig. Mamma og pappa er også gode å ha med sine oppmuntrende ord, en hjelpende hånd og trøst når det skjærer seg.


Egosentrisk atferd

Barnet kan bruke mye tid på å være sammen med andre, og lek sammen med andre gir tydelig glede. Denne leken foregår likevel på barnets egne vilkår. Barnet er bare i svært begrenset grad i stand til å tilpasse seg andre.

Vi sier derfor at atferden ennå ikke er ekte sosial, den er presosial. Atferden blir også kalt egosentrisk. Det betyr at:

barnet ser og opplever verden omkring hele tiden med seg selv som sentrum.

Barnet begynner nå å ville gjøre ting selv, for eksempel når det skal spise eller kle på seg. Barnet har også lav frustrasjonsterskel og blir lei seg når de ikke får det til.

2-åringers fantasi om egne ferdigheter står ennå ikke helt i stil med hva de klarer, selv om de går løs på oppgaven med en nærmest ubendig vilje. De vet heller ikke forskjellen på rett og galt. Barnet møter derfor mange «nei» og «får-ikke-lov», ofte slik at det går på utholdenheten løs for begge parter.

Lærer ti ord om dagen

“Nei” er et viktig ord for en 2-åring, da de gjennom å si “nei” uttrykker både selvstendighet og egen vilje. Ellers varierer språkutviklingen veldig fra barn til barn. Noen kan bare bruke korte setninger, men det forventes allikevel at en 2-åring skal ha noen forståelige ord. Har de ikke det i 2-års alderen bør man kontakte helsestasjonen.

Rundt 2 ½ år kombinerer de fleste barn to eller flere ord til litt lengre setninger, og mange barn kan føre enkle samtaler. De kan også bruke de fleste substantivene – selv om det ikke kan forventes at det er grammatisk korrekt.

Fra 1 ½ til 3 år lærer barn i snitt ti nye ord om dagen.

Dette kan en 2-åring

Rundt 2-årsalderen kan mange barn løpe og hoppe, løfte ett bein av gangen en kort stund og gå opp trapper. Først med ett og ett ben, men etter hvert kunne gå ett trappetrinn per ben. Noen kan hoppe ned fra en lav krakk. De kan også sparke og kaste en ball. De kan vente litt, f.eks. på tur og bygge høye tårn av  inntil 6 klosser. De kan også få opp et stort skrulokk. Når de er rundt 2 ½ år kan mange barn holde en blyant riktig, samtidig som de kan kopiere en loddrett linje eller en sirkel.

Barnet ønsker å kle seg selv

2-åringer kan kle av seg selv, og vil ofte gjerne kle på seg også. Et uttrykk for deres stadig økende selvstendighet. Den økte selvstendighetstrangen kan være en utfordring, men som foreldre er det også godt å se at barnet “vokser til” og blir mer og mer sin egen person.

Foreldrene kan her legge til rette ved å legge fram ett og ett klesplagg om gangen, eller legge klærne i riktig rekkefølge. Noe hjelp trenger nok barnet, for selv om underbuksa kan gå greit, er det verre med for eksempel strømpebuksa.

Det er lurt å sette av god tid til morgenstellet: Stressede foreldre med dårlig tid og en 2-åring som vil gjøre det meste selv, er nærmest en oppskrift på hyl, kjeft og dårlig stemning.

Selvstendighet eller nederlagsfølelse

Selv om det er litt tidlig å forvente at barnet skal være renslig begynner mange barn i 2-årsalderen å gi tegn når de har gjort i bleia, og å vise tydelig at de ønsker å få det bort. Noen viser også tegn før det kommer noe. Her er det lurt å la barnet selv bestemme tempoet, og ikke bremse hvis barnet er klart for å slutte helt med bleier.

Selv om barnet vil gjøre alt selv, kan foreldrenes krav om renslighet gi barnet en følelse av nederlag og skam når det ikke klarer å innfri forventningene. Konflikten mellom barnets ønske om selvstendighet og deres opplevde nederlagsfølelse kan skape psykiske problemer hos barnet. 

Her er det viktig at foreldrene opptrer støttende og gir veiledning til sitt barn slik at de ikke får en varig nedelagsfølelse. Her kan man f.eks. si: “Øvelse gjør mester. Pappa brukte et helt år på å klare dette. Jeg tror du klarer å slå meg hvis du prøver hver dag, helt til du klarer det”. Og når barnet endelig klarer det må dette feires med masse ros og oppmerksomhet slik at de får en følelse av mestring og blir motivert til å fortsette denne handlingen som gav ros. Hver her forsiktig med kritikk. Husk 5:1 regelen som sier du skal gi minst 5 ganger så mye ros som kritikk til barnet.

Leker for 2 åringen

Foreldre må legge til rette for at barnet får prøve mest mulig; kle på seg selv, tid til å gå i trapp, spise selv.

I 2-årsalderen kan du introdusere trehjulssykkelen i 2-årsalderen, selv om mange først bare vil sitte på den istedenfor å sykle. Rundt 2 ½ år kan de fleste barn sykle på sykkelen.

Mange har vanskelig for å dele leker eller andre ting. De liker gjerne å sortere og ordne, og du kan godt begynne å lære barnet betydningen av å rydde. Passende leker i perioden 18 til 24 måneder er:

– Lek enkle gjenkjennelsesleker. Legg for eksempel tre objekter foran dere og si ”gi meg…”
– Snakk direkte til babyen
– Bruk fargestifter og papir
– Still hvor- og hva-spørsmål når du leser sammen med babyen
– Oppmuntre til individuell lek med deres yndlingsleketøy

Kilder:

  • Foreldre.no
  • Klikk.no
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Barneoppdragelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Barnets utvikling: 1 – åringenBarnets utvikling: 3 – åringen >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Barneoppdragelse: Oppdragelse av barn
  • Barneoppdragelse – fra 1500 tallet og frem til idag
  • Barneoppdragelse under svangerskapet
  • Fødselen og tiden rett etter fødselen
  • Mor etter fødselen
  • Mat og drikke i ammeperioden
  • Barnets fysiologiske utvikling
  • Barnets sanseutvikling
  • Språk
  • Barnets utvikling: 0-12 mnd
  • Barnets utvikling: 1 – åringen
  • Barnets utvikling: 2 – åringen
  • Barnets utvikling: 3 – åringen
  • Barnets utvikling: 4 – åringen
  • Barnets utvikling: 5 – åringen
  • Barnets utvikling: 6 – åringen
  • Start å lese tidlig for barnet
  • Syng for barnet ditt
  • Kulturens betydning i barneoppragelse
  • Baumrinds oppdragelsesstiler
  • Hvilke verdier ønsker du å lære ditt barn?
  • Grensesetting i barneoppdragelse
  • Å være en god rollemodell for barnet
  • Ros og belønning i barneoppdragelse
  • Straff og sanksjoner i barneoppdragelse
  • Hvordan få et smart barn?
  • Smarte barns kjennetegn
  • Problemer intelligente barn møter
  • Eriksons 8-trinnsmodell
  • Identitet eller rollekonflikt – ungdomstiden
  • Nærhet eller isolasjon – utviklingen i tidlig voksenalder