Domene og webhotell fra OnNet.no

Prosessmåling går ut på å måle (sjekke) om prosessen virker som den skal. Det vil si om prosessen gjør om “input” til “output” på foreskrevet måte, med bruk av foreskrevne ressurser, med forventet resultat. I praksis går dette ut på å foreta prosessmålinger for å sjekke om prosessen når sine prestasjons-, kvalitets- og resultatmål.

Verktøyet vi bruker for å måle effektiviteten av prosesser som gjentar seg igjen og igjen er målekort eller kontrolldiagram. Et verktøy som viser hvordan prosessen oppfører seg over tid. Det vil si hvordan den varierer.

Prosessmåling går ut på å kontinuerlig og systematisk overvåke måloppnåelsen gjennom et målkort som er integrert i gruppens og individets målkort, slik at man umiddelbart kan sette i verk tiltak for å eliminere alle signifikante avvik.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.