Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 40 av 40 artikler om Digital markedsføring >> SEO

Hvis domenet og/eller nettsidene dine plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til dette. 

Tidligere fantes det noen verktøy på Google som kunne sjekke om ditt domene var blitt svartelistet men disse verktøyene ser ikke lenger ut til å virke. Vi gir deg derfor bare en oversikt over hva dette problemet kan skyldes.

Webserveren, hosting leverandøren eller navnetjenerne kan ha blitt “svartelistet”

Hvis ikke du selv har foretatt deg noe på nettsidene dine som har medført svartelisting, kan det hende at webserveren eller navnetjenerne du benytter er blitt svartelistet. Dernest kan selve hosting leverandøren ha blitt svartelistet. Den vanligste årsaken til en plutselig de-listing i Google er ikke slike grunner, da det skal mye til for at alle nettstedene til en navnetjener eller webserver skal bli svartelistet. Den vanligste årsaken er at det er noe galt med ditt eget nettsted.

Hva kan være årsaken til at nettstedet har blitt svartelistet?

Det finnes mange mulige årsaker til at et nettsted har blitt svartelistet. De vanlige årsaker er:

  • Kjøp av linker. Betalte linker er ulovlig og kan medføre utestengelse.
  • Inngående linker fra spam nettsteder og “dårlig naboer” (nettsteder eller domene eiere).
  • Utgående liner til “dårlige naboer”. Nettsteder som assosieres med spam, hacking og andre ulovlige aktiviteter.
  • Keyword stuffing. Overoptimalisering av nettsiden, med alt for høy keyword density kan lett medføre de-listing (svartelisting).
  • Lite eller ingen originalt innhold i siden.

Hvis du ikke har gjort noe av dette, kan årsaken til problemene skyldes at nettstedet ditt har blitt hacket. Hackere kan ha utnyttet nettstedet ditt til ulovlige handlinger som nettfisking (phishing) eller spredning av skadelig programvare (maleware). Google bruker automatiserte algoritmer og tilbakemeldinger fra brukerne for å lage lister over nettsteder som kan være skadelige. De to viktigste typene skadelige sider er svindelsider (nettfisking) og sider med skadelig programvare.

Nettfisking

Nettfisking er en type svindelforsøk der en tilsynelatende legitim side spør etter personlige opplysninger eller opplysninger om din bankforbindelse, for så å benytte disse opplysningene til å begå svindel. Hvis du vil vite mer om slik type svindel, kan du lese mer her: Antiphishing.org.

Skadelig programvare

Skadelig programvare er en type programvare som forsøker å skaffe seg dine personopplysninger eller misbruke datamaskinen din til å gjøre noe du selv ikke er klar over. Det finnes f.eks. nettsider som laster ned og installerer skadelig programvare på din datamaskin uten din viten og tillatelse. I noen tilfeller kan tredjeparter legge til skadelig kode på legitime nettsteder, noe som kan føre til at vi viser advarsel til alle som besøker nettstedet.

På StopBadware.org kan lese mer (på engelsk) om skadelig nettsteder, virus og annen skadelig programvare, og hvordan du kan beskytte datamaskinen. I Google sitt kontrollpanel for nettredaktører kan du finne ut om nettstedet har blitt identifisert som et nettsted som er vert for eller sprer skadelig programvare. Sjekk dette kontrollpanelet hvis du mistenker at nettstedet ditt er blitt svartelistet.

Hvis du mener at nettstedet ditt er feilaktig identifisert, kan du be om en ny vurdering av nettstedet. Du kan også be om ny vurdering hvis du har gjort endringer på nettstedet som fører til at det ikke lenger er vert for eller sprer skadelig programvare, og du dessuten har sikret nettstedet slik at det ikke lenger er sårbart for innsetting av ødeleggende programvare.

Be Google vurdere nettstedet ditt på nytt

Etter at du har gått igjennom hele nettstedet ditt på nytt for å forsikre deg at det ikke bryter Google sine retningslinjer på noen som helst måte, kan du be Google vurdere nettstedet ditt på ditt. Dette kan du også gjøre hvis Google bare viser en dårligere rangering enn tidligere.

Hvis du nettopp har skaffet deg et domene og har mistanke om at det tidligere har brutt retningslinjene til Google, kan du gi beskjed om at du nettopp har overtatt nettstedet og at det nå oppfyller retningslinjene.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.